146 عامل دانشگاهی وابسته به گروه گولن بازداشت شدند

© AP Photo / Selahattin Seviاسکناس های متبرک یک دلاری که گولن به کودتاچیان ارسال کرده
اسکناس های متبرک یک دلاری که گولن به کودتاچیان ارسال کرده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دادستانی استانبول و ازمیر حکم دستگیری 146 تن از مربیان و اساتید دانشگاههای استانبول و قونیه را صادر کردند. پلیس در این دو شهر در حال عملیات دستگیری و بازرسی از محل های کار دانشگاهیان است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، این عملیات در راستای تحقیقات دادستانی ترکیه برای شناسایی، دستگیری و مجازات عوامل وابسته و مرتبط با گروه گولن صورت می گیرد.
شبکه خبر تلویزیون دولتی ترکیه گزارش داد، دادستانی استانبول در قالب پرونده تحقیقات سازمان تروریستی فتو، حکم دستگیری 62 تن از اساتید و مربیان دانشگاه استانبول را صادر کرده و پلیس با حضور در این دانشگاه و منازل آنها، ضمن جستجوی اسناد و مدارکی در خصوص ارتباط افراد با این سازمان، به دستگیری دانشگاهیان اقدام می کند.
در این راستا تاکنون 44 تن از دانشگاهیان دستگیر شده اند.
گزارش دیگری نیز حاکیست عملیات پاکسازی در موسسات آموزش عالی ترکیه همچنان به سرعت ادامه دارد و پلیس قونیه امروز به دستور دادستانی برای دستگیری 84 تن از دانشگاهیان در این شهر عملیاتی را شروع کرده است. پروفسور حقی گوکبل رئیس دانشگاه سلجوق قونیه نیز از جمله کسانی است که حکم دستگیری وی صادر شده است.
تازه ترین آماری را که بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در پی کودتای نافرجام 15 جولای اعلام کرده نشان می دهد، در مجموع 40 هزار نفر دستگیر شده اند که از این تعداد بیش از 20 هزار نفر بازداشت شده اند.
او گفته است: 79 هزار و 900 کارمند دولت نیز تاکنون اخراج شده اند.
به گفته یلدریم در راستای پاکسازی عناصر گروه تروریستی «فتو» و منابع مالی و شرکتهای وابسته به این گروه، افزون بر چهار هزار موسسه، شرکت، نهاد مدنی، دانشگاه، بیمارستان، مدرسه، شبکه های رادیو، تلویزیون، روزنامه و مجله تعطیل شده است.
به گفته یلدریم؛ از بین این موسسات، 15 دانشگاه وقفی، 19 سندیکاری کارگری، دهها شبکه تلویزیونی و رادیویی، 35 بیمارستان، 1061 موسسه آموزشی و یک هزار و 125 انجمن منحل شده است.
دولت آنکارا گروه گولن را متهم به تشکیل دولت موازی در درون دستگاه دولتی و تشکیل سازمان تروریستی به نام اختصاری فتو با دست زدن به کودتای نافرجام، قصد براندازی دولت و تغییرات بنیادین در ترکیه داشتند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала