پرداخت نقدی 400 میلیون دلاری ایالات متحده به ایران پس از آزادی زندانیان آمریکایی

© Fotolia / nmann77آمریکا میلیاردها دلار برای بازداشتن روسیه تخصیص می دهد
آمریکا میلیاردها دلار برای بازداشتن روسیه تخصیص می دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه "The Wall Street Journal" با در اختیار داشتن جزئیات جدیدی از این موضوع و عملیات می نویسد که مبلغ 400 میلیون دلاری که ایالات متحده در ژانویه 2016 به ایران حواله کرد، برای تبادل و معاوضه با چند آمریکایی زندانی در ایران بوده است. این درحالی است که واشنگتن اطمینان حاصل کرده بود که این دو موضوع ارتباطی با هم ندارند.

بر اساس منابع این روزنامه، "تحویل این مبلغ، یک معاوضه به خوبی برنامه ریزی شده بود که برای آزادی زندانیان آمریکایی در زندان های ایران بوده است". به نوشته ی این نشریه، "مقامات ایالات متحده این مبلغ را زمانی در اختیار ایران قرار دادند که هواپیمای نیروی هوایی سوئیس که حاوی زندانیان آمریکایی بود، آسمان تهران را در روز 17 ژانویه ترک کرد". در همین زمان "هنگامی که این اتفاق صورت گرفت، به هواپیمای باری حاوی پول نقد خطوط هوایی ایران نیز در همان روز اجازه پرواز از فرودگاه ژنو داده شد."
واشنگتن موضوع ارسال پول نقد را کتمان نمی کند، ولی نهاد ریاست جمهوری ایالات متحده و منجمله باراک اوباما تاکید دارند که این مبلغ در ازای آزادی و معاوضه ی 4 زندانی آمریکایی بازداشت شده در زندان های ایران نبوده است. بر اساس اخبار دریافتی از کاخ سفید، این کار در چارچوب بازگشت اموال و دارایی های ایران است که در سال 1979 (1357) میلادی در ازای خرید جنگ افزارهای آمریکایی پرداخت شده بود، صورت گرفته است.
یادآور می شویم که در همان سال به علت تغییر حکومت ایران از شاهنشاهی به جمهوری اسلامی، دولت جدید ایران نه دیگر رنگ تسلیحات و نه رنگ پول های پرداخت شده را دید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала