ضرب الاجل ترکیه برای اتحادیه اروپا مبنی بر لغو سیستم روادید تا ماه اکتبر

© AP Photo / Osman Orsalترکیه از اتحادیه اروپا کمک 20 میلیارد یورویی درخواست کرده است
ترکیه از اتحادیه اروپا کمک 20 میلیارد یورویی درخواست کرده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آنکارا اعلام کرد اگر اتحادیه اروپا اقداماتی فوری را در جهت لغو سیستم روادید با ترکیه انجام ندهد و تا ماه اکتبر سفر بدون روادید را به اتباع ترکیه مد نظر نگیرد، توافقنامه منعقده با اتحادیه اروپا در باره پناهجویان را به حال تعلیق در خواهد آورد.

این مطلب را مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده است.
چاووش اوغلو با اشاره به این که اتباع اروپایی هم اکنون بدون اخذ روادید به ترکیه سفر می کنند، هشدار داد: "ما با اتحادیه اروپا توافقنامه ای داریم که در آن مقرر شده است تا ماه اکتبر روادید برای سفر اتباع ترکیه به اروپا لغو شود، و یا هر دو طرف به تعهدات خود عمل کنند و یا ما این توافقنامه را به حال تعلیق در می آوریم".
وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت که اتحادیه اروپا بر خلاف وعده خود تاکنون کمک 3 میلیارد یورویی را در اختیار ترکیه نگذاشته است گرچه این کمک نه برای ترکیه بلکه به دلیل اسکان و نگهداری بیش از دو میلیون پناهجو است.
ترکیه و اتحادیه اروپا در ماه مارس امسال توافقنامه ای را به منظور جلوگیری از بحران گسترده ورود مهاجران و پناهجویان به اروپا امضا کردند. بر مبنای این توافق، ترکیه متعهد شده است پناهجویان و آوارگانی را که از طریق دریای اژه به طور غیرقانونی به یونان رسیده اند، در خاک خود بپذیرد و اتحادیه اروپا در مقابل با مواردی چون کمک مالی به ترکیه، تسریع روند مذاکرات درباره معافیت مسافران ترک از دریافت روادید و تسهیل روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا موافقت کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала