گزارش و تحلیل

آیا در ترکیه آزادی بیان وجود دارد؟

© Sputnikآیا در ترکیه آزادی بیان وجود دارد؟
آیا در ترکیه آزادی بیان وجود دارد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت ارتباطات ترکیه ، سایت اسپوتنیک را رفع فیلتر کرد.

اتحادیه خبرنگاران ترکیه ، نمایندگان رسانه های اپوزیسیون ترک در مصاحبه ای با اسپوتنیک این تصمیم و همچنین در کل اوضاع آزادی رسانه را در کشور نقد و بررسی کردند. دسترسی به خبرهای شبکه Sendika.org و Sol portal در محدوده ی ترکیه هنوز ممکن نیست.
سردبیر سایت خبری اپوزیسیون Sol portal ، ولکان آلگان شرح داد که این منبع بیش از شش ماه است که بسته شده و تصمیم مربوط به فیلتر توسط دادگاه اتخاذ شده است، علی رغم اینکه بر اساس قانون سایت اطلاعاتی نمی تواند به طور کامل بدون هیچ دلیلی کاملا بسته شود. به گفته ی آلگان ، دادخواست تجدید نظر توسط دادگاه رد شد ، پس از آن رئیس منبع اطلاعاتی به دادگاه قانون اساسی مراجعه کرد.
آلگان تاکید می کند که سانسور موضع رسانه های اپوزیسیون را تغییر نداده است.
" در نهایت ، سانسور هیچ چیز را تغییر نداده است. به ویژه در ارتباط با موضع روزنامه های اپوزیسیون. من منظورم رسانه هایی نیست که در ساختار هلدینگ کلی قرار دارند. در آنجا تمامی مناقشه ها حول تقویت نفوذ و منافع مالی خودشان است. در واقع روزنامه های مخالف همواره تحت فشار بوده اند. علی رغم همه ی این مسائل ما به کار خود ادامه داده و به حرفه ی روزنامه نگاری مشغولیم. در واقع ما مزیتی در مقایسه با رسانه های بزرگ داریم در آنها مکانیزم سانسور قوی تر و موثر تر از نقطه نظر دولت کار می کند. در ارتباط با چنین رسانه هایی مانند خبرگزاری ما ، سانسور نمی تواند به عنوان تحریم اعمال شود ، برای آنکه ما چنین منافعی را دنبال نمی کنیم ما در جستجوی سودی که برای هلدینگ اینقدر مهم است ، نیستیم."
ازگه اوزان ، سردبیر سایت خبری چپ گرای Sendika.org که دسترسی به آن ممکن نیست شرح می دهد که سایت در دوره ای بسته شد که در شرق و جنوب شرقی ترکیه عملیات های نظامی ضد تروریستی فعالی در جریان بود.
او می گوید: " پیش از همه این مسئله ما را به فکر می اندازد که تا به امروز دلیل و توجیه تصمیم مربوط به فیلتر منبع مان را که به مدت 9 ماه ایجاد شده است را دریافت نکرده ایم. نه ما و نه وکلای ما اطلاعاتی در ارتباط با اتخاذ این تصمیم نگرفته اند ، اینکه در واقع چه مطلبی در سایت ما دلیل این کار بوده است. رهبر کنونی سعی دارد قدرت خود و مواضعش رابه ویژه در عرصه بین المللی تقویت کند ، از آنجا که می داند در نتیجه سیاست خارجی اش عملا تنها شده است. برای همین سعی می کند ارتباطات خارجی را برقرار کند. و رفع فیلتر سایت اسپوتنیک در آستانه سفر رئیس جمهور ترکیه به روسیه به نظر من باید از این دیدگاه بررسی شود. "
رئیس صنف خبرنگاران ترکیه اوگور گیوچ ضمن نقد و بررسی تصمیم مربوط به رفع فیلتر سایت اسپوتنیک یادآوری کرد که دسترسی به آن بدون هیچ گونه توضیحی در دوره ی بحران ارتباطات روسیه و ترکیه محدود شده بود. به عقیده ی گیوچ ، رفع فیلتر سایت را می توان یک ژست مشخص در زمینه ملاقات اردوغان با ولادیمیر پوتین محسوب کرد.
گیوچ می گوید: " دسترسی به سایت اسپوتنیک بدون ارائه هیچ گونه توضیحی محدود شده بود و درواقع زمانی که لازم بود آنرا باز کردند. در حال حاضر از تصمیمات مربوط به فیلتر 112 هزار 126 سایت ، 105 هزار و 346 منبع با تصمیم سازمان ارتباطات و رسانه ها بوده است. تعداد سایت هایی که با تصمیم دادگاه و دادستانی بسته شده اند کلا 2840 عدد است و حتی 172 رفع فیلتر شدند. من فکر نمی کنم که در آینده ای نزدیک می توان در انتظار بهبود اوضاع آزادی رسانه بود. تصمیمات مربوط به اقدامات اضطراری نشان می دهد که باید در انتظار فشار بیشتری از جانب دولت باشیم."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала