سیستم سونار روسیه

© Sputnik / Oleg Lastochkinکشتی اتمی موشک انداز « دریاسالار ناخیموف» ناوگان شمال روسیه
کشتی اتمی موشک انداز « دریاسالار ناخیموف»  ناوگان شمال روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این سیستم قادر به کشف کشتی های دشمن، زیردریایی ها در فاصله تا 100 کیلومتر است.

سیستم منحصربفرد سونار روسیه  از آبهای ارضی  فدراسیون روسیه دفاع خواهد کرد. این سیستم قادر به  کشف  کشتی های دشمن،  زیردریایی ها در فاصله تا 100 کیلومتر است. سونارها و گیرنده های زیرآبی از مدرن ترین اجزاء سیستم  سونار هستند که  سیگنال های  صوتی  زیردریایی و کشتی ها را ثبت و از طریق ماهواره ها  به مراکز زمینی  منتقل می کند.

 نماینده  وزارت دفاع  در مصاحبه با روزنامه روسی « ایزوستیا» گفت: «  هم اکنون، طراحی سیستم جدید  جریان دارد.  کارهای مربوط به این پروژه باید  سال آینده به پایان برسد که پس از تأیید وزارت دفاع  راه اندازی آن آغاز خواهد شد».

البته همصحبت « ایزوستیا» از اعلام تاریخ دقیق پایان کارها و محلی  که سیستم در آنجا  راه اندازی خواهد شد، خودداری ورزید.  وی به محرمانه بودن این پروژه استناد کرد  اما  توضیح داد که در صورت آغاز کار پروژه، سیستم جدید می تواند  منطقه ای تا صدها کیلومتر را پوشش بدهد.

 شرکت سهامی  « کومت»  که به طراحی و ساخت سیستم های فضایی خودویژه  می پردازد، طراح اصلی  این سیستم است که چندی پیش  یکی از شرکای موسسه دفاع هوا-فضای « الماس آنتی» شد.  دهها کارخانه  مجتمع  دفاعی — صنعتی روسیه نیز در  این پروژه شرکت دارند.

 اواسط دهه 1960،  نیروی دریایی  آمریکا  اجرای  سیستم سونار  جهانی  زیر آبی به نام   (SOSUS, Sоund Surveillance System را آغاز کرد که قبل از هر چیز برای تعقیب و نظارت بر  زیردریایی های شوروی  و روسی کنونی در نظرگرفته شده است. گیرنده های سیستم که  در  عمق  دهها متری آبها نصب شده اند، چند خط ارتباطی  در مسیر گرینلند — ایسلند —  بریتانیا  را ایجاد می کند.  نقاط  جداگانه ای نیز در اقیانوس آرام  مستقر شدند.  در زمان حاضر، این سیستم به کار خود ادامه می دهد.

 به عقیده  دمیتری بولتِنکوف مورخ ناوگان دریایی، محل احتمالی  استقرار سیستم سونار  قطب شمال خواهد بود.

 کارشناس  روس گفت: «  در زمان جنگ سرد، زیردریایی  های آمریکا  و انگلیس  در قطب شمال فعال بودند.  از جمله  آنها در  آبهای سواحل  شمالی روسیه شناوری می کردند.  هم اکنون آمریکایی ها و انگلیسی ها سعی می کنند  نظارت خود بر زیردریایی ها و  کشتی های  ناوگان  شمال را همانا در زمان حاضر  شدت بخشیدند که  ناوگان روسیه  جدید ترین ناو موشک انداز  از نوع « یاسن» و بورِی»  را دریافت کرده است.  نباید این نکته فراموش شود که  زیردریایی های  دشمن — موشک های  بالدار  دریا پایه «  توماهاوک»  را حمل می کنند  که قادر به تخریب هدف  در فاصله بیش از  1500 متری هستند».

در ماه اوت  سال 2014 کشتی های ناوگان شمال در  دریای « بارنتس»  زیردریایی آمریکایی  از نوع « ویرجینیا» را کشف کردند.  پس از  27 دقیقه  تعقیب  که کشتی ها  و  هواپیمای  « ایل — 38» ضد کشتی  در آن شرکت داشتند، زیردریایی  نیروی دریایی آمریکا  آن منطقه را ترک کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала