گزارش و تحلیل

تقویت موضع چین در آفریقا

© AFP 2023 / Adriane Ohanesianتقویت موضع چین در آفریقا
تقویت موضع چین در آفریقا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین نفوذ خود را در آفریقای شرقی افزایش می دهد.

وان ای ، وزیر امور خارجه چین به کنیا و اوگاندا سفر می کند و بلافاصله پس از آن سازمان بین دولتی برای توسعه آفریقای شرقی (IGAD) تصمیم می گیرد که بیش از 13 هزار نیروی حافظ صلح را به سودان جنوبی بفرستد. کنیا، اوگاندا ، سودان، سودان جنوبی ، جیبوتی ، اریتره ، اتیوپی و سومالی در این سازمان عضویت دارند.
یازده اگوست ، روز اول سفر وان ای وزیر امور خارجه چین به اوگاندا بود. وی در نایروبی و در کنفرانس خبری مربوط به نتایج مذاکرات با امین محمد وزیر امور خارجه کنیا "از نتایج مثبتی که این اواخر سازمان بین دولتی برای توسعه آفریقای شرقی در حل و فصل صلح آمیز مشکلات سودان جنوبی بدست آورده است ، ابراز رضایت مندی و خشنودی کرد". این وزیر خاطر نشان نمود که چین همواره کلیدی برای حل مشکلات آفریقا را در دستان خود آفریقایی ها می بیند. وی بیان داشت که چین حمایت قاطعانه از آفریقایی ها را در حل و فصل مستقل مشکلات خود به روش های آفریقایی ابراز می دارد.
در ماه جولای ، درگیری مسلحانه داخلی در سودان جنوبی تشدید شد. درگیری عدم قابلیت مقامات در تضمین امنیت شهروندان خارجی را به دنبال داشت. چین مجبورشد بلافاصله صدها کارمند شرکت های خود را خارج کند. دو سرباز چینی از هیات مامورین محافظ صلح سازمان ملل متحد کشته شده و پنج نفر زخمی شدند.
تهدید جدی برای امنیت در سودان جنوبی بر سرمایه گذاری های چینی هم بود. آنها توسط شرکت های چینی در زیر ساخت های ساخت و ساز، کشاورزی و ارتباطات سرپرستی می شدند. چین ، سرمایه گذار اصلی بخش نفتی سودان جنوبی است. سرمایه گذاری های چینی همه جا در منطقه ی خطر است. وان چژیمین، کارشناس مرکز جهانی سازی و مدرن سازی دانشکده اقتصاد خارجی و تجارت چین در مصاحبه ای با اسپوتنیک خاطر نشان کرد:
" در واقع تمامی سرمایه های چینی در خارج از کشور در منطقه ی خطر قرار دارند. در آفریقا به خاطر درگیری های شدید در سودان جنوبی این خطرات بسیار بالاست و معتقدم که آنها جنبه ی دوره ای و موقت دارند. در عین حال چین تصویر خوبی در سودان جنوبی و به طور کل در آفریقا دارد. ریشه های درگیری در سودان جنوبی در بخش اختیارات مقامات در دولت و تلاش برای نگه داشتن نفت است. اگر جنبه ی طولانی مدت داشته باشد ، مشکلاتی برای استخراج و تجارت نفت ایجاد می کند و در نتیجه سودان جنوبی ممکن است در آمدهای اقتصادی خود را از دست بدهد. برای همین این مسئله دیر یا زود حل خواهد شد. و سازمان ملل متحد نیز می خواهد به طور مشترک مشکل سودان جنوبی را حل کند."
ورود وان ای به منطقه ی متشنج آفریقا ، بیانگر نگرانی چین در ارتباط با تهدید منافعش در سودان جنوبی است. لئونید فتونی ، معاون دانشکده آفریقای آکادمی علوم روسیه می گوید:
" من فکر می کنم که چین می خواست نقش مشخص و حتی مهمی را در حل و فصل این درگیری منطقه ای بازی کند. این هم از نقطه نظر سیاسی و هم اقتصادی برای چین مهم است. و برای دولت قدرتمند حتی از نقطه نظر تامین منابع کشور هم اهمیت دارد. به طور تاریخی چین منابع نفتی قابل توجهی را از سودان بزرگ سابق دریافت کرده و می کند. امروز منابع در محدوده ی سودان جنوبی قرار دارند و خط لوله نفت به بندر دریایی از طریق سودان می گذرد. اما هدف سفر به هر صورت مشکل کوچک منطقه ای نبوده است ، بلکه مقصد نشان دادن اهمیت چین و اهمیت آفریقا برای چین به طور کل بود. بنابراین من حتی بر سودان جنوبی ، کنیا و اوگاندا تکیه نمی کنم. چین منافع عظیمی در کل آفریقای شرقی دارد. منافع چین در آفریقا به طور کل در حال رشد است. این کشور در سطح قابل توجهی باعث رشد اقتصاد چین و نفوذ اقتصادی کشور در جهان می شود. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала