گزارش و تحلیل

هواپیمای پر از پول برای ایران: ممکن بود بابت یک جاسوس 400 میلیون دلار پرداخت شده بود

© Fotolia / Wladimir Bulgarهواپیما در حال پرواز
هواپیما در حال پرواز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در آمریکا پیرامون واگزاری 400 میلیون دلار به ایران جنجالی در گرفته است. روزنامه نگاران وال استریت ژورنال معلوم کردند که این مبلغ را واشنگتن بابت اسلحه ای تحویل نشده به تهران به شکل پول نقد پرداخت.

این حقیقت وقت مدیدی بر ملا نمی‌شد تا این تصور به وجود نیاید که آمریکا بابت آزادسازی 4 گروگان آمریکایی که تهران آن‌ها را به محض دریافت پول آزاد کرد باج داده بود. ولی رسیدگی آن نشریه به نتیجه معکوسی منجر شد.

کی به دفتر اوباما اجازه داد که به ایران 400 میلیون دلار پرداخت کند و چرا رئیس جمهور آمریکا حق دارد چنین مبالغی مصرف کند؟ کنگره آمریکا می‌تواند موضوع خارج شدن رئیس جمهور اوباما از صلاحیت حود را مطرح کند.

جنجال پس از انتشار مقاله در وال استریت ژورنال راه افتاد. از این مقاله پیدا است که 16 ژانویه سال جاری یک هواپیمای آمریکایی حامل 400 میلیون دلار پول نقد در تهران به زمین نشست.

این نشریه نوشت: این هواپیما بدون علایم و پر از جعبه های چوبی حاوی  اسکناس های سوئیس، یورو و دیگر کشور هایی بود که بانک های مرکزی هلند و سوئیس آن‌ها را به آمریکا دادند.

بلافاصله پس از ورود این محموله های بسیار مهم در مناسبات واشنگتن و تهران جهش چشمگیری رخ داد. ایران چهار آمریکایی و آمریکا هفت شهروند ایرانی را آزاد کردند. در همان روز اعلام شد که توافق هسته ای با ایران حاصل شد.

باراک اوباما اعلام کرد «معامله هسته ای منعقد شد و وقت آن رسیده که یک مساله حل شود».

رئیس جمهور این مساله را مشخص نکرد و در باره هواپیمای حامل مبلغ هنگفت پول صحبت نکرد. ولی زیردستان مجبور شدند توضیحات بدهند. هیچ‌کس حمل پول‌ها را رد نکرد و به گفته وزارت خارجه آمریکا آن 400 میلیون دلار هیچ ربطی به آزادسازی آمریکایی ها ندارد.

جان ارنست نماینده رسمی کاخ سفید گفت: «این 400 میلیون مبلغی است که ایرانی‌ها در 1979 بعنوان پرداخت پول تحویلگیری اسلحه به آمریکا حواله کردند. ولی اسلحه تحویل نشد زیرا در 1979 شاه سرنگون شد و معامله صورت نگرفت. درست نبود فکر شود که ما حق داریم پول‌های ایرانی را نزد خود نگه داریم».

به نظر می‌رسد که واشنگتن تنها تصمیم گرفت پول‌های ایرانی را به تهران مسترد کند و باج دادن بابت آزادسازی آمریکایی ها مطرح نیست. همه چیز پس از گذشت 36 سال جز تصادف ساده‌ای چیز دیگری نیست. در واشنگتن سکوت کردند که آمریکا بدهی های خود را پردتخت می‌کند و قرض به شکل پول نقد موجود در جعبه ها می‌دهند زیرا این شیوه پرداخت برای تهران مطلوب بود.

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ایران تا درجه‌ای جدا از سیستم بین‌المللی پولی است و ما بسیار سعی و کوشش کردیم این  پول‌ها را مسترد کنیم. ما امکان نداشتیم آن مبلغ را به شیوه دیگری منتقل کنیم».

نظامیان ایرانی بیشتر پرحرف بودند. یک ژنرال ایرانی در مصاحبه با ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی صریحاً اعلام کرد که آمریکا باج پرداخت کرد. سرتیپ محمد رضا نقلی فرمانده بسیج گفت: «این پول برای آزادسازی یک جاسوس آمریکایی پرداخت شد و با مذاکرات هسته ای هیچ ربطی ندارد و لغو تحریمات علیه بانک سپاه و بازگرداندن پول پس از 36 سال توقیف نشان می‌دهد که آمریکا غیر از زور زبان ویگری را قبول ندارد».

کل تیتر ها حاکی از آن است که چهار فرد آمریکایی آزاد شدند ولی ژنرال ایرانی در باره یک جاسوس صحبت می کند.

ولی یک معامله دیگر هم هست و آن در مورد آمریکایی پنجم که پس از به زمین نشستن هواپیما حاصل شد. مسافر ماتیو ترویتیک آزاد شد. وی در طول سال‌های اخیر به لبنان، سوریه، عراق، افغانستان،ایران و اسراییل  سفر کرد و در دسامبر 2015 در راهی به فرودگاه تهران دستگیر شد. او شانس داشت و بر خلاف گروگان هایی که چندین سال در ایران زندانی بودند فقط 41 روز محبوس بود.

در کاخ سفید ادعا می‌کنند که آمریکا بنا به اصولی که دارد برای آزادسازی شهروندان خود باج نمی دهند. در باره حمل پول به کنگره از پیش خبر داده شده بود و مثل اینکه به وزارت دارایی هم خبر داده شده بود، منتها بسیاری سیاستمداران شاید این اخطار ها را فراموش کردند. پل رایان سخنگوی مجلس هم اینک اوباما را به فریب دادن آمریکایی ها متهم کرده و از او توضیحات خواست. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала