آثار ایوان آیوازوفسکی

© Photo / Public Domainیکی از تابلوهای آیوازوفسکی
یکی از تابلوهای آیوازوفسکی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایشگاه اختصاصی بمناسبت 200 – مین سالگرد نقاش کبیر دریاها.

نمایشگاهی به مناسبت 200-مین سالگرد ایوان آیوازوفسکی در گالری ترتیاکوف  مسکو برگزار می شد. ایوان آیوازوفسکی نقاش روس در باره آثار خود چنین  گفت:  سوژه تابلوها  در  حافظه من شکل می گیرد، درست  مثل  شعر در  حافظه شاعر». دریاها در تابلوهای وی،  بشکل غیرعادی شاعرانه  و زیبا و  پر از نیرو و انرژی  منحصربفرد هستند.  احتمالا هر یک از محصلان  مدرسه با  تابلوی مشهور آیوازوفسکی به نام «  موج نهم» آشناست. گالری ترتیاکوف نمایشگاه اختصاصی بمناسبت 200 — مین سالگرد  نقاش کبیر دریاها  را در سال 2017 میلادی برگزار می کند.

جای تعجب است که هر چند در  گالری مشهور نقاشی  مسکو  تابلوهای زیادی از این نقاش کبیر روس وجود دارد، حتی یکبار هم نمایشگاهی  از آثار آیوازوفسکی  ترتیب داده نشده بود.  در جهان تابلوهای  آیوازوفسکی ارزش زیادی دارند  و در حراج ها بندرت زیر یک میلیون دلار بفروش می رسند.

زلفیرا تِرِگولووا  مدیر  گالری تریتیاکوف در این خصوص گفت: مقیاس هنری و شخصیت این  هنرمند بزرگ هنوز باید  درک شود. شخصا در روند  کار روی این نمایشگاه از برخورد مغرورانه و حتی خودخواهانه در باره آثار آیوازوفسکی خلاص شدم. فکر می کنم  می توانیم در این نمایشگاه   از برخورد های مشابه زیادی در اذهان مردم  در باره آثار  آیوازوفسکی آزاد بشویم. مهمترین هدفی که گالری تریتیاکوف  در مقابل خود قرار داده است — تعیین نقش  و جای آیوازوفسکی  در  تاریخ هنر  ملی و اروپایی   و تأیید  مدرن بودن آثار  اوست که  مقابله انسان و تحولات در دریاها را نشان می دهد.  از اینرو از  6 هزار تابلوی نقاش کبیر، 120 تابلو و 55 اثر گرافیک انتخاب شده اند.

هم اکنون این سوال مطرح می شود که آیا این نمایشگاه با همان مسائل  صف های طولانی  برای دیدن نمایشگاه تابلوهای  والنتین سروف در  زمستان سال گذشته روبرو خواهد شد؟

—  در گالری ترتیاکوف   اقداماتی جهت  دسترسی آسان  علاقمندان به  این نمایشگاه طراحی شده است.  برای نخستین بار فروش آن لاین بلیط  نمایشگاه تا  قبل از گشایش آن  راه اندازی شده است و برای اولین بار فروش بلیط های سئانسی از   ساعت یک بعد از ظهر تا هفت شب را  سازماندهی کردیم. فاصله سئانس ها  30 دقیقه  خواهد بود.

 زلفیرا تِرِگولووا،  مدیر موزه ترتیاکوف  متذکر شد که  سازماندهندگان نمایشگاه با یک مسأله دیگر  برخورد کردند:  تنظیم  طرز قرار گرفتن تابلوها  که از نظر اندازه فرق زیادی با یکدیگر دارند. تابلوهای آیوازوفسکی هم خیلی بزرگ هستند و هم خیلی کوچک، مثلا اندازه تابلوی  «  در بین امواج»  او 282 در 425 سانتیمتر است. تصمیم گرفته شده  کلکسیون  بشکل « از کوچک تا بزرگ»  تنظیم شود. بازدیدکنندگان نمایشگاه  آثار  یکی از  نقاشان برجسته  « رومانتیسم» متأخر را خواهند دید.  دریاهای تابلوهای آیوازوفسکی همیشه با هم فرق دارند: دریاهای آرام  تا طوفانی، در طلوع تا غروب،  موج های کف الود  در انوار خورشید تا  سطح  آرام آب در مهتاب…..یک بخش جداگانه بازآفرینی زندگی نقاش  در تابلوست که حاوی سفرهای زیاد وی به سراسر دنیا  و فئودوسیای زادو بومی در کریمه می باشد.  سازماندهندگان  معتقدند که تا 300 هزار نفر   از این نمایشگاه دیدن خواهند کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала