گزارش و تحلیل

نجات از تروریسم یا نقض حقوق بشر

© Sputnik / Vladimir Fedorenkoایرینا یارووایا نماینده دومای کشوری روسیه
ایرینا یارووایا نماینده دومای کشوری روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به عقیده مخالفان« پاکت یارووایا»،حقوق ابتدایی و آزادی بشر را نقض می کند.

همانطور که « سپوتنیک»  گزارش داد، در روسیه قرار است پاکت  قوانینی  به اجرا گذاشته می شوند  که مسئولیت در ازای جنایات  افراطی را شدت می بخشد و  آن را «پاکت یارووایا» به نام ایرینا یارووایا  نماینده دومای کشوری روسیه مبتکر این اصلاحیه قانونی می نامند.  این قانون  بحث شدیدی در  جامعه روسیه  در مرحله بررسی برانگخیت  و  بحث در باره آن تا کنون  آرام نگرفته است.

« پاکت یارووایا»  تغییر در 18 قانون  روسیه با هدف  افزایش  امنیت جامعه  و کشور در  مقابل خطر افراط گرایی  و تروریسم را در برمی گیرد  که جهان را  با خطرات بیشتری روبرو می سازد.  برای  رسیدن به این اهداف،  اختیارات  سرویس های ویژه  در جمع آوری اطلاعات  وسیعتر می شود  و در  قانون جزایی ، ماده جدیدی  در خصوص تشدید مجازات  در نظر گرفته می شود.  یعنی اگر قبلا در ازای فراخوان به  فعالیت تروریستی  در اینترنت حداکثر مجازات  5 سال حبس بود  اکنون این مجازات تا 7 سال افزایش یافته است  و در ازای عضویت در  سازمان تروریستی  تا 20 سال حبس مقرر خواهد شد (که تا قبل از تصویب پاکت قوانین- 10 سال بود).مجازات سنگین باید امنیت جامعه را در مقابل امواج تروریسم که جهان را دربرگرفته است تأمین کند.

 اما این قانون  موج انتقادات را برانگیخت.  به عقیده مخالفان آن، « پاکت یارووایا»،  نه تنها زیاده از حد سختگیرانه است  بلکه  حقوق ابتدایی  و آزادی بشر را نقض می کند.  خیلی ها  از این موضوع  خشمگین هستند که این تغییرات  فهرست ماده قانون جزایی را گسترش داده که مطابق با آن  مسئولیت کیفری  از سن 14 سالگی  آغاز  خواهد شد (بر طبق قانون عمومی، مسئولیت کیفری  در روسیه از سن 16 سالگی آغاز می شود و فقط در موارد جنایات سنگین، این حد سنی به 14 سال کاهش می یابد.) بعلاوه  ماده جدید  قانون کیفری مانند «  عدم اطلاع در باره جنایت در حال سازماندهی»  نیز سوال برانگیز است. فرمولبندی آن  چیزی شبیه  خبرچینی است.

 سازمان های دینی نیز نسبت به این قانون با نظر انتقاداتی برخورد کردند.  زیرا حالا،  قانون «  آزادی عقیده و انجمن های مذهبی» که  تنظیم کننده فعالیت  سازمان های مذهبی در روسیه است  از یک فصل جدید برخوردار می شود: «  فعالیت میسیونری».  مطابق با آن،  محدودیت های مکمل  بر  رواج و تبلیغ این یا آن  جریان دینی  عنوان می شود.  به عنوان مثال،  در صورت عدم وجود اسناد ضروری نمی توان  به فعالیت میسیونری  دست زد.  بسیاری از   شخصیت های  دینی  نگران آن هستند  که با توجه به این فرمولبندی  قانون،  صحبت ساده  در حال نوشیدن یک فنجان چای  در باره دین  و مذهب ممکن است  نقض قانون به حساب آید  و جریمه سنگینی دربرداشته باشد.

 بخش قانون  ضد تروریستی  که به  عرصه ارتباطات و مخابرات  اختصاص دارد انتقادات و بحث شدیدی  برانگیخت.  بر طبق  قانون جدید،  مقررات کار  اوپراتورها و شرکت های اینترنتی  بطور جدی تغییر خواهد کرد.  از این به بعد آنها موظف می شوند طی شش ماه فهرست تمام  تماس های تلفنی  و هر گونه پیامی که بین کاربران رد و بدل شده است را   حفظ کنند.  اطلاعات « فراداده» (متادیتا)  باید برای 3 سال حفظ شوند — یعنی  نه مضمون  مکالمات و پیامک ها  ومکاتبات، بلکه  اطلاعات در باره  انتقال تمام  اطلاعات (  یعنی  تماس های تلفنی،  پیامک ها،  عکس های ارسالی،  فایل های صوتی  و بصری و غیره و غیره)-  زمان  ارسال و اشخاصی که این اطلاعات بین آنها  رد و بدل شده است.  برای  شرکت های اینترنتی  حفظ « فراداده» ها (متادیتا) به یک سال محدود می شود.  بعلاوه،  سرویس های  اینترنتی موظف می شوند  کدهای رمزگشایی  را در صورت نیاز در اختیار ارگان های انتظامی بگذارند که شامل  مکالمات و  پیام های دیگر  کاربر نیز خواهد بود.

 بدین ترتیب به عقیده  منتقدان، « پاکت یارووایا»  حقوق و آزادی شهروندان  روسیه  جهت  مکاتبات خصوصی  را که در قانون اساسی روسیه برای  آنها تضمین شده است، نقض می کند.  این حق فقط به تصمیم دادگاه می تواند  نقض شود، اما بر طبق « پاکت یارووایا»   ارگان های انتظامی باید  به تمام  اطلاعات بدون حکم دادگاه دسترسی داشته باشند.

 علاوه بر  موضوع اخلاقی و قانونی بودن این « پاکت»  یک موضوع دیگر — مالی- مطرح می شود.  در روسیه  زیرساختی که بتواند  چنین حجم زیاد اطلاعات و داده ها را حفظ کند وجود ندارد. و برای ایجاد آن میلیارد دلار لازم خواهد شد.  سازماندهی  حفظ  داده ها  بار سنگینی بر دوش اوپراتورهای مخابراتی و  شرکت های اینترنتی است که با هدف کاهش ضرر خود  قیمت خدمات  خود برای مصرف کنندگان را افزایش خواهند داد.  آیا  چنین اقداماتی  می تواند سطح امنیت  شهروندان روسیه را  افزایش بدهد؟  ادوارد اسنودن، افشا کننده  مشهور  نظارت  سرویس ویژه آمریکا  بر شهروندان  معتقد است که  اینگونه اقدامات نمی توانند  امنیت اهالی را تأمین کنند.  وی از این « پاکت قوانین» انتقاد کرد و اعلام نمود که چنین قانونی علاوه بر نقض حقوق بشر، در  تضاد با عقل سلیم است.  به ارزیابی  اسنودن، هزینه اجرای  این  طرح   33 میلیارد  دلار  خواهد بود که  سطح امنیت را  افزایش نخواهند داد.

زمان نشان خواهد داد  که اجرای « پاکت یارووایا»  در  عمل چه چیزی برای روسیه ببار خواهد آورد.  اما هم اکنون  مشخص است که  خطر تروریستی  جهان را بر سر دوراهی قرارداده است، انتخاب بین  آزادی و  امنیت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала