گزارش و تحلیل

برای کسب مجدد مقام دبیر کل سازمان ملل، بان کی مون گزارش بی پایه و اساس پخش کرده است

© AP Photo / Mohammad Hannonدبیرکل سازمان ملل
دبیرکل سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ابتکار مسکو، ثمر بخش بود و اثری داشته است. جِفری فِلتمن، دستیار امور سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که سازمان ملل به نظرات انتقادی روسیه درباره انجام برنامه جامع اقدام مشترک بر سر برنامه هسته ای ایران توجه خواهد کرد.

قبلا، ویتالی چورکین، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد، اول از نمایندگان گروه " شش"، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر بحث و بررسی اولین گزارش اجرای توافق هسته ای دبیر کل پس از اتمام دوره شش ماهۀ برنامه جامع اقدام مشترک، آن را به شدت انتقاد کرد.آقای چورکین، گزارش سازمان ملل متحد را " با انگیزه سیاسی" و "از مراتب اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت فراتر رفته" و " با بسیاری از اطلاعات بی ربطه" را نامید. علاوه بر این، وی به "اشتباهات فاحش واقعی" این سند اشاره کرد.
بعدا، سامانتا پاوِر، نماینده دائمی ایالات متحده در سازمان ملل، به نوبه خود، گفت که

"این گزارش متعادل نیست، و ایالات متحده به شدت با برخی از نقاط این گزارش اختلاف نظر دارد، علاوه بر این، محتوای گزارش فراتر از استانداردهای مربوطه است. ما می دانیم که ایران همچنین شدیدا با بخش هایی از این گزارش اختلاف نظر دارد".


حسن بهشتی پور، تحلیل گر سیاسی ایرانی کانال انگلیسیزبان پرس تی وی و کارشناس مسائل هسته ای، در مصاحبه با رادیو "اسپوتنیک" اظهار کرد که گزارش انگیزه سیاسی دارد.

در گزارش نقاط ضعف دیگر هم هست از جمله به برنامه موشکی ایران، درگیری در یمن و نظر ایران در این مورد اشاره شده است که خارج از چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. حسن بهشتی پور در ادامه سخن خود توجه شنوندگان به آن مبذول می دهد:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала