کودتای دولتی در اوکراین

© Владимир Парасюк/Facebookولادیمیر پاراسیوک نماینده مجلس اوکراین
ولادیمیر پاراسیوک  نماینده مجلس اوکراین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برای انجام کودتا در اکراین، ذینفعی نیروی خارجی ضروری است.

ولادیمیر پاراسیوک  نماینده مجلس اوکراین ،  گردان   « کارد ملی آزوف» را یگانه نیرویی نامید که  قادر به  سازماندهی  کودتا در کشور است. هر چند قبلا  انقلابیون بالقوه بیشتر بودند.  پاراسیوک در یکی از برنامه های  شبکه های تلویزیونی  اوکراین، متذکر شد  که گردان « آزوف» « یک سازمان قدرتمند  ایدئولوژیکی» است که برای سرنگونی دولت آماده است  و فقط  منتظر فرصت است.  دیگر گردان های  باصطلاح داوطلبان  عمدا تضعیف شدند و یا  تحت کنترل  پطر پروشِنکو، رئیس جمهور کشور  قرار دارند.

 اولگ اونوپکو  کارشناس  شرکت  پژوهشی Europe Insight در این خصوص گفت: این اعلامیه در زمینه  حوادث ترکیه  فقط برای رسانه ها  انجام شده است.  امکان کودتا در اوکراین وجود ندارد.  برای انجام کودتا در اوکراین،  نیروهای سیاسی اوکراین باید  حداقل در اتخاذ تصمیمات سیاسی مستقل باشند.  اما  در اوکراین، نیروهای سیاسی  در پارلمان — اپوزیسیون  و طرفداران  حکومت،  همگی در  اتخاذ تصمیمات به اتحادیه اروپا و آمریکا  وابسته هستند.  برای انجام کودتا، ذینفعی نیروی  خارجی ضروری است.  اما  در اتحادیه اروپا  و در ایالات متحده هیچگونه موقعیت تلفیقی  در خصوص ضرورت تغییر قدرت در اوکراین وجود ندارد».

به عقیده اولگ اونوپکو باید به یک  نکته مهم دیگر در این رابطه توجه شود.

—  جنبه خشن زندگی  اوکراین این است که  ارگان اداری قدرت در اوکراین-  سفارت آمریکاست. هم اکنون یک لحظه جالب فرا می رسد:  تغییر سفیر رخ می دهد،  جفری پائیتا را با ماری یووانویچ  عوض می کنند. تا زمانی  که  سفیر جدید با اوضاع آشنا نشود، هیچگونه  تغییری در زندگی سیاسی  اوکراین رخ نخواهد داد».

 به گفته کارشناس، اعلامیه پاراسیوک در باره « آزوف»  به عنوان یک سازمان  که قادر به سرنگونی حکومت است، فقط یک  سخنرانی تبلیغاتی است.

—   به نظر من،  «آزوف» و « بلوک پطر پروشِنکو» فرق  بنیادی با هم ندارند.  اینکه این گروه ها مسلح هستند و  بدترین چهره خود را در  حوادث « دونباس» نشان دادند یک واقعیت است.  آنها تحت کنترل  آرسن آواکوف (وزیر کشور اوکراین) هستند که در واقع  مخالف  رئیس جمهور پروشِنکو و  ولادیمیر گروسمان، نخست وزیر اوکراین است. اما مطمئن هستم که آنها به توافق خواهند رسید.  اعلامیه پاراسیوک  تا حد زیادی برای نشان کردن  گروه حاکم و  از جمله آواکوف  ایراد شده است. آواکوف  بارها به سازمان دادن  توطئه و از این قبیل دسایس  متهم شده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала