انتشار ویدئو حمله به هتلی که اردوغان در آنجا استراحت می کرد و شرح جزئیات حادثه

© REUTERS / Baz RatnerTurkish Supporters are silhouetted against a screan showing President Tayyip Erdogan during a pro-government demonstration in Ankara, Turkey, July 17, 2016.
Turkish Supporters are silhouetted against a screan showing President Tayyip Erdogan during a pro-government demonstration in Ankara, Turkey, July 17, 2016. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه "Reuters Hurriyet" چاپ ترکیه جزئیات حوادث اتفاقی در آستانه ی کودتای نظامی در ترکیه را شرح می دهد.

رو ز15 ژوئیه حدودا یک ساعت پیش از آغاز کودتای نظامی در ترکیه، "اومیت دوندار" رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه تماسی تلفنی با رجب اردوغان رئیس جمهور این کشور برقرار کرد. اردوغان در آن لحظه مشغول استراحت در یکی از هتل های مارماریس بود که دوندار به او خبر داد، طی چند ساعت آتی علیه وی کودتا خواهد شد. دوندار در ادامه گفت که رئیس جمهور به هیچ وجه به پایتخت یعنی شهر آنکارا باز نگردد، چراکه این شهر مرکز شورشیان خواهد بود. به او پیشنهاد شد تا به استامبول محل استقرار و تحت کنترل ارتش آماده باش برود. اردوغان به پیشنهاد دوندار عمل کرد. به نوشته ی این روزنامه، نیم ساعت پس از ترک رئیس جمهور، نزدیک به 40 کماندو سوار بر 3 بالگرد به هتل وی یورش بردند. آژانس خبری "Anadolu" در این رابطه می نویسد که این کماندوها دستور داشتند یا اردوغان را دستگیر کنند و یا حتی او را از صحنه ی روزگار محو نمایند. در زمان یورش به هتل، کماندوها با گارد نگهبانی ریاست جمهوری درگیر شدند. کانال تلوزیونی "الجزیره" گزارش می دهد که سران این کودتا از طریق پیام رسان "WhatsApp" با یکدیگر مکالمه می کردند. بر اساس این مکالمه، کودتای نظامی می بایستی در ساعت 3 صبح روز بعد صورت می گرفت ولی به دلیل احتمال لو رفتن نقشه، ساعت 21 شب برقرار شد. در مکاتبات صورت گرفته، بخشی از افسران پلیس از کودتاچیان حمایت کرده بودند. لازم به ذکر است که یکی توطئه گران بازداشتی این کودتا، "محرّم کوسه" فرمانده ژاندارمری شهر بورسا بوده است. در زمان بازداشت، از او دفترچه مصادره شد که نام رهبر آینده ی ترکیه در آن قید شده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала