درگیری بر سر نیروگاه راغون

© Sputnik / Всеволод Тарасевич /  مراجعه به بانک تصاویر تونل نیروگاه برق آبی « راغون» در تاجیکستان
تونل نیروگاه برق آبی « راغون» در تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ساخت نیروگاه برق آبی «راغون» برای ایتالیایی ها یک امتحان جدی خواهد بود.

شرکت ایتالیایی  قصد دارد نیروگاه برق آبی « راغون» را در  تاجیکستان  بسازد.  ارزش این طرح تقریبا 4 میلیارد دلار است.  دو سال پیش،  بانک  جهانی آن را به تصویب رساند.  دوشنبه  قصد داشت با کمک متخصصان  بین المللی،  در سال های آینده  این نیروگاه را به بهره برداری برساند.  اما  بعضی از کشورهای همسایه برخورد منفی نسبت به این نقشه های تاجیکستان ابراز کردند. عالم فصح الدینوف خبرنگار « سپوتنیک» در تاجیکستان در این خصوص گزارش می دهد.

 ایتالیایی ها  و  شرکت  Salini Impregilo  به ساخت سد  و  طراحی نیروگاه برق آبی « راغون» خواهند پرداخت.  این سازمان در مناقصه بین  المللی  پیروز شد و در آینده نزدیک کارهای ساخت و ساز را شروع خواهد کرد.  طراحان ایتالیایی از تجربه کار در  کشورهای مختلف برخوردارند.  اما نیروگاه برق آبی « راغون» برای  ایتالیایی ها یک امتحان جدی خواهد بود.

آندری  زاخواتوف،  متخصص روسیه  که در زمان خود در  واحدهای برق آبی در تاجیکستان کار کرده است در این خصوص گفت: شرکت ایتالیایی « سالینی»  یک پیمانکار  معروف است که  تا کنون چند نیروگاه برق آبی در  چین، کلومبیا، قبرس و دیگر کشورها ساخته است.  اما طرح  اتمام ساخت  نیروگاه برق آبی « راغون»  که ایتالیایی ها قصد اجرای آن  را دارند، از نظر پارامترهای خود برتر از سدها و  نیروگاه های برق آبی گذشته است.  «راغون»از نظر پارامترهای خود حتی از نیروگاه های برق آبی که این شرکت ساخته است فراتر می رود. « راغون» از نظر ارتفاع سد و  و حجم آب  در جهان بی نظیر است.

نیروگاه برق آبی « راغون»  یک طرح شوروی است. ساخت نیروگاه به قدرت  3600 مگاوات  برق بر رود « وحش»  در سال 1976 میلادی آغاز شد. تا زمان فروپاشی اتحاد شوروی ، سد به ارتفاع 40 متر رسانده شده بود و  تونل  20 کیلومتری  حفر شده بود. در سال 1993 میلادی  کار روی این  سد به دلیل  فقدان سرمایه و ترک کشور توسط  متخصصان  منجمد شد.

شرکت ایتالیایی  در جریان  کارهای ساختمانی می تواند با  مشکلاتی برخورد کند.   مسائل  نه  فنی و مالی، بلکه سیاسی خواهند بود.  بعضی از کشورهای  آسیای مرکزی نسبت به طرح ساخت نیروگاه برق آبی « راغون» برخورد منفی نشان می دهند.  در ازبکستان  زنگ خطر را  به بهانه تأثیر  منفی این نیروگاه بر  محیط زیست منطقه بصدا در آورده اند  و در تاشکند اعلام کردند که « راغون» مانع از تأمین نیازهای ساکنان  ازبکستان به آب می شود. حتی نتیجه بررسی های کارشناسان  بین المللی در خصوص « راغون» نتوانست  موضع  ازبکستان را ملایم تر کند.  طرفین باید به توافق برسند.

—    حتی با وجود رفع تمام مسائل فنی و تأمین سرمایه  ساخت این نیروگاه، پیمانکار با مشکلاتی از سوی کشورهای خارجی،  در وهله اول ازبکستان  روبرو خواهد شد که مخالف پر شدن جام  « راغون» هستند. معمولا نه پیمانکار بلکه سفارش دهنده چنین مذاکراتی به انجام می رساند.  فعلا دورنمای  دستیابی به توافق بین تاجیکستان و ازبکستان در خصوص نیروگاه برق آبی « راغون» مشاهده نمی شود».

آندری زاخواتوف، کارشناس  روسیه معتقد است که  ساخت نیروگاه برق آبی « راغون» را باید بر دو اساس  اجرا کرد — غیر سیاسی کردن پروژه و  همبستگی سرمایه گذاران  بالقوه.  بهترین گزینه، شرکت  همسایگان تاجیکستان —  ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان — در این طرح است.  چنین فرماتی شک و  تردید کشورهای آسیای مرکزی در خصوص  ریسک های احتمالی را برطرف خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала