گزارش و تحلیل

یکسال از برجام گذشت

© REUTERS / Leonhard Foeger تحریم ها همیشه هم بد نیست!- گفتگو با فعال تجاری ایرانی
تحریم ها همیشه هم بد نیست!- گفتگو با فعال تجاری ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چشم به هم زدیم یکسال از برجام گذشت تاثیر چندانی از آن بر جیب مردم مشاهده نمی شود هنوز حال ایرانی ها همان هست که بود و هنوز هم دولت ایران درحال برطرف کردن چالش های پسا برجام است.

خیلی ها توقع داشتند که فردای امضای برجام همه چیز دگرگون شود، همه مشکلات اقتصادی مردم ایران حل شود و دیگر ایرانیها هیچ مشکلی برای داد و ستد با جهان نداشته باشند. آمریکایی ها هم دست از سر مردم ایران بردارند و ایرانی ها بدون نیاز به ویزا به اکثر کشورهای جهان سفر کنند. ایران هم گل و بلبل شود. خیلی ها توقع داشتند پس از برجام مشکلات منطقه یکی یکی حل شود و بقیه مردمان منطقه نفس آرامی بکشند.

اما یکسال گذشت، چه شد؟

هنوز آمریکایی ها به اشکال مختلف در حال بازی در آوردن هستند و علیرغم اینکه ایران به تمام تعهدات خود طبق برجام عمل کرده ولی بند های برجام که برای مردم ایران تاثیر گذار بود هیچ کدام اجرا نشده. 

هنوز بانک های جهانی از ترس جریمه های ایالات متحده حاضر به همکاری با بانک های ایرانی نیستند.

هنوز هیچ کدام از قرارداد های بین المللی چندین ملیارد دلاری اجرایی نشده.

هنوز دولت ایالات متحده و کنگره این کشور در حال بازی در آوردن بر سر اجرای توافقات هستند.

هنوز….

طبق برجام دیگر نباید هیچ تحریم جدیدی به بهانه های دیگر بر علیه ایران وضع شود اما شاهد آن هستیم که ایالات متحده از کانال کنگره خود در حال سنگ اندازی و پیاده سازی انواع تحریم های جدید بر علیه ایران است.

بر اساس همه تعاریف بین المللی وقتی که نمایندگان دو کشور اقدام به امضاء یک توافق می کنند هر دو کشور ملزم به اجرای این توافق می باشند و اختلافات درونی کشورها به دیگر کشورها ربطی ندارد اما شاهد آن هستیم که دولت ایالات متحده برای فرار از تعهدات خود از کنگره استفاده می کند، اگر دولت ایالات متحده نماینده قانونی این کشور برای امضای توافق نبود پس چرا همان اول این مساله را بیان نکرد و بقیه کشورها را سر کار گذاشت.

در حالی که برنامه تسلیحاتی و دفاعی ایران و یا سیاست های ایران در منطقه و یا جهان هیچ ربطی به برجام ندارد اما شاهد آن هستیم که مقامات آمریکایی تلاش دارند برجام را به همه مسایل مرتبط با ایران ربط دهند.

حال جالب تر اینکه دبیر کل محترم سازمان ملل نیز اخیرا برنامه دفاعی موشکی ایران را به برجام ربط می دهد، مشخص نیست اینبار این محترم وجدان خود را چه قدر فروخته و با چه هدفی چنین ادعایی را مطرح می کند، اما مشخص است که در صدد تامین بازنشستگی لوکسی برای خود است. 

بدیهی است این اظهار نظر آقای بان کی مون بدون هماهنگی نبوده و کاسه ای زیر نیم کاسه است تا سازمان ملل بهانه ای برای فشار بر ایران فراهم کند. 

آیا اگر ایران تسلیحات دفاعی نداشته باشد آقای بان کی مون و سازمان مطبوعش از مرز های ایران حمایت خواهند کرد یا اینکه خون بچه های ایرانی را هم مثل بچه های یمنی به عربستان سعودی خواهند فروخت.

آیا اگر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی داعش و گروه های تروریستی را دور از مرز های ایران نگاه ندارند آقای بان کی مونو سازمان مطبوعش می خواهند از ناموس ایرانی ها دفاع کنند یا اینکه طبق معمول به تماشای برده فروشی زنان و کودکان و سر بریدن پیرو جوان خواهند نشست.

ماجرا ماجرای همان بچه ای است که وقتی مدرسه رفت حاضر نشد "الف" بگوید تا مجبور نباشد تا به "ی" برود. ایرانی ها برای نمایش حسن نیت خود برجام را امضا کردند اما ظاهرا آمریکایی ها توقع دارند ایرانی ها تا به "ی" بروند و برجام های 2 و 3 و… امضاء کنند. از هر گونه تسلیحات دفاعی برهنه شوند و اجازه دهند اسرائیل و عربستان سعودی و همپیمانان ایالات متحده هر تعدی که دوست داشته باشند به آنها بکنند.

اما ایرانی ها می گویند اگر خیری در برجام بود همان یک اشکافی است اگر غربی ها راست می گویند به تعهدات خود طبق همان برجام 1 عمل کنند باقیمانده پیش کش.

تا زمانی که ایرانی زنده است و جوانان برومند آن ایستاده انددشمنان خواب برهنه شدن ایران از تسلیحات دفاعی را به گور خواهد برد.

آمریکایی ها و غربی ها باید توجه داشته باشند که ایرانی ها با همسایگان خود زمین تا ثریا تفاوت دارند.

یک سال از برجام گذشت ولی ظاهرا این روز ها غربی ها در تلاش هستند بهانه جدیدی برای یک توطئه بر علیه ایران پیدا کنند و سازمان ملل مجددا به عنوان پیش قراول این توطئه جلو افتاده.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала