گزارش و تحلیل

دیدار سران ناتو در ورشو: بار اول بدون روسیه

© AP Photo / Czarek SokolowskiПодготовка к саммиту НАТО в Варшаве, Польша
Подготовка к саммиту НАТО в Варшаве, Польша - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیدار سران ناتو 8 – 9 ژوئیه در ورشو برگزار می‌شود و سومین همایش بزرگ در اراضی کشور های سوسیالیستی سابق پس از دیدار های ریگا در 2006 و بوخارست در 2008 می‌باشد

65 هیات نمایندگی از 28 کشور ناتو و 26 کشور وابسته وارد پایتخت لهستان شدند. قرار است در این همایش دو هزار و نیم نفر شرکت کرده و حدود 2 هزار روزنامه‌نگار آنرا پوشش خبری بدهند. «تادئوش ایوینسکی» نماینده حزب لهستانی «اتحادیه دموکرات های چپ» گفت:

«این دیدار بی سابقه سران است. از بسیاری سران کشورها و روسای دولت ها و ویزیران خارجه و دفاع دعوت بعمل آمده است. این همایش در شرایط دشوار برگزار می شود. منظور مناسبات با روسیه و مساله خروج انگلستان از اتحادیه اروپا است».

دیدار ورشو دومین همایش گسترده ناتو در تاریخ این پیمان بدون حضور مسکو است. مناسبات ناتو با روسیه به منزله واکنش به پیوستن کریمه به روسیه در ماه اوت 2014 منجمد شد. اندرس فوگ راسموسن دبیر کل سابق ناتو در باره قطع همه گونه تماس ها با روسیه بجز همکوششی سفیران در قالب شورای روسیه — ناتو را اعلام کرد.

راسموسن در آن زمان ادعا کرد که با وجود قطع تماس ها، سند اساسی روسیه — ناتو مورخه 1997 به قوه خود باقی است. این سند رقابت میان طرف‌ها و کاربرد نیرو در سیاست خارجی را غیر ممکن می داند. او تأکید کرد که ناتو در باره

нато - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
مقر جدید ناتو
 عدول از این سند هیچ تصمیمی نپذیرفته است و آنرا باز هم اجرا می کند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز سعی کرد روسیه را متقاعد کند که استراتژی ناتو در خاور صرفاً جنبه دوستانه دارد. مرکل در بوندستاگ آلمان گفت:

«ناتو به دنبال احتیاج به امنیت دستجمعی تشکیل شد و اینگونه امنیت را تأمین می‌کند و این کار را در مطابقت با تصوراتمان در باره آزادی انجام می دهد. من می‌خواهم به مسکو بگویم که روسیه دشمن ما نیست، روسیه شریک دیپلماتیک و اقتصادی مهم ما است».

در این هنگام بسیاری سیاستمداران از جمله در خود آلمان اعمال ناتو در خاور را بعنوان اقام های آشکارا تحریک آمیز ارزیابی می‌کنند. «سارا واگنکنخت» عضو حزب چپ آلمان، نماینده بوندستاگ و پارلمان اروپا بر این عقیده است که این فعالیت‌های ناتو به حفظ صلح در منطقه مساعدت نمی کنند. وی افزود: «صدر اعظم به رعایت بند 5 چنان توجهی کرده که از رعایت بند 1 فراموش کرده است که به این امر فرا می‌خواند که کل نزاع های بین‌المللی باید بدون به خطر انداختن صلح حل شودند.

در این اثنا اوکراین و گرجستان همسیگان روسیه با عجله سعی می‌کنند به عضویت ناتو در آیند. تفلیس هم اینک از پشتیبانی معنوی گرم آمریکا برخوردار شده است. جان کری وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر گرجستان گفت:

«ملت گرجستان آینده اورآتلانتیکی را انتخاب کرده و کشور من برای کمکرسانی به ملت این کشور در رسیدن به این مقصد مسئولیت احساس می کند». وزیر خارجه آمریکا نگفت که این کمکرسانی چگونه باشد.

ولی صاحبنظران می‌گویند که اوکراین و گرجستان در سال‌های نزدیک نمی‌توانند به ورود به ناتو توقع داشته باشند. هر دو دارای اختلاف‌های حل نشده — اوکراین در دونباس و لوگانسک و گرجستان در آبخازیا و اوستیای جنوبی می باشند. تیناتین خیداشلی وزیر دفاع گرجستان به خبرگزاری «ریانووستی» گفت:

«ما می‌دانیم در ورشو از گرجستان دعوت نخواهد شد وارد ناتو شود و از این رو از شرکای ما فرا می‌خوانیم که برای بالا بردن قابلیت دفاعی کشور ما تمام هم خود را بکار ببرند».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала