گزارش و تحلیل

سفیر روسیه در لیبی: لیبی در جستجوی حمایت روسیه است

© Sputnik / Andrey Steninلیبی امروز: دو دولت ، اقتصاد خراب و تهدید از طرف داعش
لیبی امروز: دو دولت ، اقتصاد خراب و تهدید از طرف داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفیر روسیه در لیبی «ایوان مولوتکوف» در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو در باره موقعیت در آن کشور و اختلافات پارلمان طبرق و دولت طرابلس و فعالیت مارتین کوبلر فرستاده ویژه سازمان ملل در آن کشور و مبارزه با داعش تعریف کرد.

گفتنی است که بخاطر موقعیت پیچیده در لیبی پس قتل معمر قذافی سفارت روسیه بطور موقت در تونس همسایه کار می کند. با این حال کارمندان این مؤسسه با همه نیرو های سیاسی لیبی تماس بر قرار کردند

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اختلافات میان دولت طرابلس و پارلمان طبرق روز بروز حادتر می شود. ایوان مولوتکوف در باره این موقعیت چنین گفت:

«ما بر آن هسیتم که پارلمان طبرق یگانه ارگان مقننه قانوناً انتخاب شده این کشور است. دولت فائز سراج که در دسامبر سال گذشته در شهر مراکشی صخیرات اعلام شد. در آنجا توافقنامبه سیاسی به امضا رسید و شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور اعلامیه ای آنرا تصدیق کرد و از این رو ما بر آن هستیم که این دولت در اصل جنبه قانونی دارد. در توافقنامه صخیرات بندی وجود دارد که مطابق آن پارلمان باید ترکیب شورای ریاست جمهوری و دولت معرفی شده بوسیله آنرا قبول کند. عجالتاً چنین چیزی رخ نداده است. این مراسم باید انجام شود و پس از آن دولت تفاهم ملی از اختیارات خود برخوردار خواهد گردید

به گفته سفیر روسیه الان صحبت کردن در باره دو طرف در حال رقابت در لیبی تا اندازه‌ای درست نیست.

وی افزود: «من دلم می‌خواهد بگویم که نه طرف‌های اختلاف بلکه لیبی بطور کلی در جستجوی حمایت روسیه است. در آنجا درک می‌کنند که برطرف کردن موقعیت کنونی موجود در لیبی بدون روسیه دشوار است. طبعا طرف‌های متفاوتی خواهان دیدار با ما بوده و خواستار کمک‌های معنوی و مادی ما هستند».

سفیر روسیه در لیبی در مورد فعالیت مارتین کوبلر فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی چنین گفت:

«در مورد مارتین کوبلر همواره نقد به گوش می رسد. از پیشنیان او هم برناردینو لئون، طارق متری و یان مارتین انتقاد می شد. ممکن نیست که انسان برای همه فرد خوبی باشد. ما بر آن هستیم که نامزدی او از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد معرفی شده بود و روسیه به آن رأی داد. مارتین کوبلر یک دیپلمات حرفه‌ای از تجربه کار های فراوان در کشور های «جهان سوم» برخوردار است و به این خاطر ما از فعالیت وی در این مقام جانبداری می‌کنیم».

ایزوستیا پرسید:

لیبی را کشوری می‌دانند که شبه نظامیان داعش که در سوریه و عراق شکست می‌خورند برای استقرار پایگاه خود به آنجا نقل مکان خواهند کرد. به نظر شما این ارزیابی تا چه اندازه حقیقت دارد؟

ایوان مولودتکوف در جواب گفت:

«جزو اسرار نیست که آن‌ها هم اینک نقل مکان می کنند. نقل و انتقالات افرادی از سوریه و عراق شروع شد که متوجه شدند که وضعشان در آنجا راحت نیست. این یک نکته نگران کننده ای است و نشان می‌دهد که لیبی به کانون جدید تروریسم در حال گسترش تبدیل می‌شود که اعمال خود را با شعار های اسلامی می پوشد. جامعه جهانی موظف است به مطالعه جدی این مساله دست زده و برای محدود کردن و انهدام تروریست ها وسایل لازم را پیدا کند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала