بروجردی: درصورت عدم اجرای تعهدات آمریکا و غرب ، ادامه غنی‌سازی را توصیه خواهیم کرد

© AP Photo / Sergio BarrenecheaПредседатель Комиссии по национальной безопасности и внешней политике Меджлиса Исламского совета Ирана Алаэддин Боруджерди
Председатель Комиссии по национальной безопасности и внешней политике Меджлиса Исламского совета Ирана Алаэддин Боруджерди - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علاءالدین بروجردی ،رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران تهدید کرد اگر آمریکا و غرب به تعهدات خود در چهارچوب توافق هسته ای زوئیه سال 2015 با تهران عمل نکنند، مجلس به دولت جمهوری اسلامی توصیه خواهد کرد به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد.

به گزارش ‌خبرگزاری های ایرانی "ایسنا" و "تسنیم ، علاءالدین بروجردی ، با اشاره به برجام، گفت: ایران اسلامی گام‌های بلندی در غنی‌سازی اورانیم برداشته است که اگر آمریکا و غرب به تعهدات خود در قبال برجام عمل نکنند مجلس، دولت را به ادامه غنی سازی توصیه خواهد کرد.

وی با اشاره به تأکیدات آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت:" همچنان که معظم له فرمودند اگر طرف آمریکایی بخواهد تعهدات خود در برجام را زیر پا گذاشته و آن را پاره کند ما نیز برجام را آتش می‌زنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفع محدودیت‌های جمهوری اسلامی در مواجه با نقض برجام از سوی مذاکره‌کنندگان طرف مقابل تصریح کرد: چنانچه طرف مقابل بخواهد در اجرای تعهدات خود در متن توافقنامه برجام اخلال وارد کرده و آن‌ها را نقض کند بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس شورای اسلامی دولت مکلف است در راستای  غنی‎سازی اورانیوم با ضریب جداسازی بالا بدون هیچ محدودیتی اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: در مجلس مصوبه‌ای با 190 هزار سو در طول دو سال به تصویب رسیده که اگر آن‌ها نخواهند به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند مجلس دولت را مکلف می‌کند در چارچوب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی عمل کند.

تهران و گروه"1+5" میانجیان بین المللی (روسیه، آمریکا، بریتانیا، چین ، فرانسه و آلمان) روز 14 ژوئیه سال 2015 در وین به توافق تاریخی درباره حل و فصل مساله هسته ای چندین ساله ایران رسیده و مذاکرات بسیار بغرنج آنها به تصویب برنامه جامع اقدامات مشترک (برجام) منجر گردید که قرار است اجرای آن باعث لغو کامل تحریم های اقتصادی و مالی شورای امنیت سازمان ملل ، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی شود.

طبق این توافق ایران ذخایر اورانیوم با غنای متوسط  خودش را پاکسازی نموده ، ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای کم را تا ۹۸ درصد را قطع کرده و تعداد سانتریفیوژ ها  را حدود دوسوم و حداقل به مدت ۱۵ سال کاهش می‌دهد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала