گزارش و تحلیل

گرگ های شب

© Sputnik / Ilya Pitalyevاعضای باشگاه موتورسواران « گرگهای شب» روسیه
اعضای باشگاه موتورسواران « گرگهای شب» روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گرگ های شب در راهپیمایی اروپایی شرکت می کنند.

اعضای باشگاه موتورسوران « گرگ های شب»  در روز 23 ماه ژوئن برای شرکت در رژه بین المللی  اروپا راهی اروپا شدند. شعار راهپیمایی  سال جاری «  صلح اسلاوی» است.  سازماندهندگان چه اهدافی را  در  مقابل خود قرار داده اند و آیا آنها  تجربه  راهپیمایی موتورسوران در سال  گذشته  به  افتخار 70-مین سالگرد  پیروزی  را در نظر گرفته اند  و آیا در انتظار  موانعی در سر راه خود هستند؟

آندری بابروفسکی  رئیس شعبه« گرگ های شب. جاده های پیروزی» در این خصوص گفت: این ایده در زمان رژه  سال گذشته  و دیدار با شرکای ما  شکل گرفت. در آن زمان مقدمات رژه موتورسواران  به افتخار  روز پیروزی  را تهیه دیدیم.   ما دوستان زیادی در بین موتورسواران اروپا داریم. باشگاه های موتورسواران و یا افراد جداگانه  که همفکران ما هستند در برگزاری این راهپیمایی شرکت دارند. اسلوواکی  سازماندهی  یک رژه  انسانی را پیشنهاد کرد  که باعث نزدیکی   اقوام اسلاوی شود.  به نظر من، اسلواکی، جالب ترین کشور اروپایی است  که در آنجا خاطره  سربازان آزادیبخش شوروی  بهتر از هر کشور اروپایی دیگری  حفظ می شود.  این احساس  در  برخورد  اهالی اسلواکی نسبت به  نسل کنونی  روس ها نیز محسوس است».

 به گفته  بابروفسکی  رژه موتورسواران بطور همزمان از مسکو و براتیسلاو  آغاز می شود.  مسیر حرکت از  روسیه، بلاروسی، اوکراین، لهستان، چک، اسلواکی، اسلوانی،  مونته نگرو،  مقدونیه، بوسنی  و هرزگوین، صربستان و بلغارستان عبور می کند.  از شمال آلمان  از  «آرکون»  واقع در شبه جزیره  « ویتوف»  نیز گروه دیگر موتورسواران راهی می شود.  در مسیر رژه  موتورسواران  که 12  هزار کیلومتر است،  موتورسواران دهها کشور به ما می پیوندند.  محل دیدار  در  روستای « میکولچیتس»  کنار « موراویا» در چک است و از آنجا  همه ما برای شرکت در فستیوال « جهان اسلاوی»  راهی « نیترا» ی اسلواکی خواهیم شد.  موتورسواران قصد دارند از  اماکن مقدس  ارتدکس  و اماکنی که با تاریخ و فرهنگ اسلاوها و جنگ های مشترک آنها در ارتباط است دیدن کنند.  به عنوان مثال در بلغارستان از « شیپکا» و صومعه های « ریلس» و ترویان» دیدن خواهند کرد، در چک به « جزیره  اسلاو در  ولتاوا» خواهند رفت.  روس ها با ساکنان این کشورها دیداری خواهند داشت.  بابروفسکی گفت: «  اما  صحبتی از سیاست نخواهد شد. ما می خواهیم اروپائیان روس هایی را ببینند که باعث ترس آنها می شوند.  ما  پیام آور  دوستی و نیکی  هستیم و می خواهیم به  اسلاو ها یادآوری کنیم که  ریشه های تاریخی  آنها و روس ها مشترک است و   امکانی برای دیالوگ و گفتگو فراهم کنیم». در محل استقرار  « گرگ ها»  به ساکنان محل پیشنهاد خواهد شد  درخت زیرفون به عنوان سمبل  وحدت اسلاوا کاشته شود.

آندری بابروفسکی  در پاسخ به این سوال که آیا   اقدام زیارتی  موتورسواران  با مقاومت  از سوی مقامات لهستان و اوکراین روبرو نخواهد شد گفت: در رابطه با  لهستان همه چیز  مشخص است. ما وارد  خاک  لهستان نخواهیم شد تا  بهانه ای برای توهین به دست آنها ندهیم.  اما  موتورسواران  بلاروسی و اسلواکی از طریق « برست» به  آنجا می آیند.  اگر امکانی ایجاد شود در آنجا نیز با شرکای لهستانی  درخت زیرفون  کاشته خواهد شد.  موتورسواران اروپایی نیز  برنامه ما را در کی یف اجرا خواهند کرد.  خواهیم دید  چه خواهد شد».

سازماندهندگان  رژه موتورسواران  نمی توانند  تعداد موتورهای شرکت کننده در این راهپیمایی را اعلام کنند  که برای شرکت در فستیوال « جهان اسلاوی» راهی «  نیترا» خواهند شد.  زیرا علاقمندان طی مسیر حرکت  به آنها خواهند پیوست.

یک سوال دیگر مطرح می شود که آیا اقدام « گرگ های شب»  در زمانی  که در  اروپا  هنوز قضیه  هواداران  فوتبال داغ است بموقع خواهد بود؟  چه لزومی دارد یکبار دیگر  احساسات طرفین برانگیخته شود؟

به عقیده  آندری بابروفسکی نباید « گرگ ها» را با هواداران فوتبال مقایسه کرد.  در زمان راهپیمایی  « جاده های پیروزی» حتی یک  ماجرای جنجالی به ثبت نرسید.  وقتی 7 ماه  مه در پراگ  با  فریادهای توهین آمیز و ژست های تحقیر آمیز برخورد کردیم،  واکنشی نشان ندادیم  و به راه خود ادامه دادیم.  بر خلاف  مقامات رسمی  بعضی از کشورها و  گروهی که به روس هراسی دامن می زنند ، میلیون ها نفر در اروپا  برخورد محبت آمیزی نسبت به ما نشان می دهند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала