این خبرگزاری با بیان اینکه تصمیم تهران برای خرید ایرباس-380 این تصور را ایجاد کرده بود که ایران قصد دارد با خطوط هوایی منطقه رقابت کند، نوشته است که این اقدام در عین حال جان تازهای در خط تولید این هواپیمای غولپیکر دمیده بود.
با این وجود، افراد مطلع میگویند نشانههای فزایندهای وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است ایران در مورد خرید این مدل از هواپیماها تجدید نظر کند.
یک مقام ایرانی که خواسته نامش فاش نشود، گفت: «ما همواره به صراحت گفتهایم که این یک گزینه است. این امکان وجود دارد که نظرمان را به مدلهای دیگر تغییر دهیم.»
یک منبع آگاه در صنعت هوانوردی گفته است که ایران به خرید دیگر مدلهای سفارشداده شده پایبند است، اما علاقه کمتری به تحویل گرفتن مدل A380 دارد و سفارش این مدل، تا حدی دلایل سیاسی داشته است.
بر اساس مفاد قرارداد، تا زمانی که ایرباس ساخت هواپیماها را آغاز نکرده باشد، ایران میتواند خرید A380 ها را بدون آنکه نیازی به پرداخت خسارت باشد، لغو کند. ارزش بخش مربوط به ایرباس 380 در قرارداد تهران و پاریس، 5.2 میلیارد دلار تخمین زده شدهه است.
یک منبع در صنعت هوانوردی هم گفته است که با وجود فشار ایرباس به ایران برای خرید این مدل کمفروش، «بخش مربوط به A380 کمتر قرص و محکم است».
بنا بر این گزارش، ایرباس پیش از فروش هواپیما به ایران، باید از آمریکا مجوز دریافت کند. ضمنا مشکلات مربوط به تأمین مالی این قرارداد و همچنین توافق مربوط به شرکت بوئینگ نیز باید حل شود. پابرجا بودن مشکلات بانکی سوالاتی را هم در مورد زمان تسویه پیشپرداخت این قراردادها ایجاد کرده است.
یک سخنگوی ایرباس گفته است: «پیرو توافق اولیه برای خرید 118 هواپیما که در ماه ژانویه با ایران ایر امضا شد، مذاکرات پیشرفت داشته و مانند هر توافق دیگری، تثبیت و نهایی شدن آن زمان میبرد.»
با وجود تردید در قرارداد A380 ها، به نظر میرسد که تهران قصد دارد از بوئینگ چهار فروند هواپیمای پهنپیکر 747 خریداری کند.
هرچند 747 هم در سالهای اخیر با کاهش سفارش مواجه بوده، اما منابع آگاه میگویند ایران اشتیاق بیشتری به خرید این مدل دارد، چراکه خلبانها و خطوط هوایی ایرانی در نگهداری و کار با این مدل در دوران تحریم تجربه دارند.