گزارش و تحلیل

نیروگاه آبی نورک تاجیکستان

© Sputnikمحل ساخت نیروگاه برق آبی « نورک» بر رودخانه « وحش» تاجیکستان
محل ساخت نیروگاه برق آبی « نورک» بر رودخانه « وحش» تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیروگاه برق آبی « سنگ توده-1» تاجیکستان با شرکت ایران ساخته شد.

 مطابق با محاسبات  مقامات تاجیکستان برای بازسازی نیروگاه برق آبی « نورک»، بزرگترین نیروگاه برق آبی در آسیای  مرکزی،  تقریبا یک میلیارد دلار لازم خواهد شد.  دوشنبه برای  تهیه این مبلغ یک کنسرسیوم  ایجاد می کند. عالم فصح الدینوف خبرنگار  « سپوتنیک» در تاجیکستان در این خصوص گزارش می دهد.

 در دوشنبه  تهیه طرح امکان سنجی  فنی — اقتصادی بازسازی  نیروگاه برق آبی  « نورک» به پایان رسید. بانک جهانی، سرمایه تهیه این طرح را تأمین کرد.  بر طبق نتیجه گیری کارشناسان ، نیروگاه  نیاز شدیدی به بازسازی دارد که خرج زیادی برخواهد داشت. قیمت اجرای این طرح 680 میلیون  دلار خواهد بود.

رستم  رحیموف رئیس  دفتر بین المللی  شرکت « بارکی تاجیک»  و یا « انرژی برق  تاجیکستان» در مصاحبه با خبرنگار « سپوتنیک» در این خصوص گفت: چند سال است که  کارهای تعمیر و بازسازی  دستگاه ها ادامه دارد.  اما به نظر ما باید کارهای بازسازی  وسیعتری در نیروگاه برق آبی  انجام شود- تعمیر  و مدرنیزه کردن  تجهیزات  فنی آبی و برقی.  هم اکنون  کارهای مربوط به  انتخاب شرکت های مشاوره جهت تهیه مقدمات مناقصه  برای انتخاب پیمانکاران جریان دارد.

تاجیکستان فاقد سرمایه برای بازسازی نیروگاه برق آبی است.  از اینرو بانک جهانی  تشکیل کنسرسیوم  بین المللی را پیشنهاد کرد.  ساختارهای بزرگ  جهانی  و  کشورهای جداگانه  عضو آن خواهند بود. کارشناسان  تاجیک، شرکت های روسیه را از جمله شرکت کنندگان احتمالی  در این کنسرسیوم می دانند.

—   البته ما از عضویت  شرکت  های بزرگ جهان در این کنسرسیوم استقبال می کنیم. ما می دانیم که روسیه  در این پروژه ذینفع است، زیرا این نیروگاه بر اساس  فناوری های  اتحاد شوروی ساخته شده است. از اینرو  شرکت  تولیدکنندگان  روسیه در این پروژه کاملا  منطقی است.

نیروگاه برق آبی « نورک» بر رودخانه « وحش»،  قلب تاجیکستان به حساب می آید.  نیروگاه به  قدرت 3  هزار مگاوات  اوایل دهه 1970 میلادی  ساخته شد.  این نیروگاه برای تأمین نیازهای  مجتمع کشاورزی — صنعتی تاجیکستان ساخته شده بود. پس از فروپاشی اتحاد شوروی وقتی  سیستم واحد انرژتیک  منطقه از هم فروپاشید، مقامات مجبور شدند  از نیروگاه برای تأمین نیازهای  انرژتیک ساکنان کشور استفاده کنند.  هم اکنون برق تاجیکستان  فقط  با کمک این نیروگاه  تأمین می شود، زیرا این کشور دسترسی به  شبکه برق رسانی  کشورهای همسایه ندارد. این نیروگاه  80 درصد نیاز کشور به برق را تأمین می کند.  پس از بازسازی،  تولید برق افزایش خواهد یافت.

—    بدون شک کارایی نیروگاه افزایش خواهد یافت. به حساب بهره وری از تجهیزات جدید، قدرت نیروگاه  افزایش خواهد یافت.

کارشناسان معتقدند که  ابتکار  بازسازی  بزرگترین نیروگاه برق آبی در آسیای مرکزی  جزئی از نقشه های تاجیکستان  در  اجرای پروژه بلندپروازانه  « CASA-1000» است.

صیف الله  صفروف  معاون اول  رئیس مرکز  تحقیقات استراتژیک  وابسته به ریاست جمهوری  تاجیکستان در این خصوص گفت: هم اکنون پس  از راه اندازی CASA-1000خطوط برق با ولتاژ بالا  به سمت افغانستان، ایران و هند  کشیده خواهد شد.  احتمال آن می رود که این خطوط تاجیکستان را به  قزاقستان و روسیه متصل کند.

به ارزیابی متخصصان،  بازسازی  نیروگاه برق آبی « نورک»  تقریبا 3 سال طول خواهد کشید.  کارها پی در پی انجام خواهند شد  زیرا نمی توان نیروگاه را تعطیل کرد.  در غیر اینصورت هم ساکنان  و هم  تنها کارخانه آلومینیوم  کشور در « تورسون زاده»  بی برق خواهد ماند.  متخصصان باید  تمام خطرات احتمالی را در نظر بگیرند. تاجیکستان در این زمینه  تجربه اندوخته است.  یکسال پیش،  نیروگاه « قره قوم» در  شمال  تاجیکستان  و نیروگاه « ورزاب» بطور کامل بازسازی شد. بدین ترتیب پس از اجرای این پروژه،  تاجیکستان کشوری با  مدرن ترین  شبکه های برق خواهد شد. با شرکت ایران   نیروگاه برق آبی  « سنگ توده-1» و  با  حمایت مالی و فنی روسیه  بزرگترین  نیروگاه  برق « سنگ توده —2» در تاجیکستان ساخته شد

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала