فیلمی در باره زن دم دار

© Sputnik / Ekaterina Chesnokovaایوان توردوفسکی کارگردان فیلم « جانورشناسی» و هنرپیشگان اول فیلم
ایوان توردوفسکی  کارگردان فیلم « جانورشناسی» و هنرپیشگان اول فیلم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زن برای خلاصی از دم با موسسات اجتماعی مختلفی درگیر می شود.

فیلم « زولوگیا» (جانور شناسی) ساخته توردوفسکی   در جشنواره سینمایی  روی پرده خواهد رفت.  در چارچوب جشنواره سینمایی  « کینوتاور»  در سوچی (از 6 تا 13 ماه  ژوئن)  و در جشنواره سینمایی بین المللی  در « کارلووی وار» کشور چک در ماه ژوئیه  که در بخش  اصلی کنکور شامل شده است.  کارگران روسیه  گران پری  « ام اف اف-2014»  را در ازای فیلم «  درجه تصحیح»  دریافت کرده است که در بخش « از  شرق تا غرب» برنده شد.  و حالا از وی دعوت شده است در برنامه اصلی کنکور شرکت کند.  به چه دلیل استاد جوان سینما از روسیه  تا این حد برای  اهالی چک جذاب است؟

 سرگی لاورِنتیف کارشناس سینمایی  و  عضو  هیأت داوران  جشنواره « کارلووی وار» چک در  مصاحبه با خبرنگار « سپوتنیک» گفت: « چند دلیل  در خصوص محبوبیت کارگردان روس می توان  بیان کرد.  اولا تمام  جشنواره های بزرگ از سنت « پرورش»  کارگردانان  پیروی می کنند.  آنها  کارگردانان با استعداد را  کشف می کنند، بر کار آنها نظارت کرده  و  سعی می کنند فیلم او را در جشنواره  نشان بدهند.  فیلم « زولوگیا»  (جانور شناسی)  در باره برخورد جامعه  نسبت به افرادی است  که با بقیه فرق دارند.  یعنی در  زمینه موضوع مد شده در غرب « صحت سیاسی»  محافظت از هر  نوع  اقلیتی.  در سوژه فیلم — قهرمان  اول زن، کارمند باغ وحش است که وقتی از خواب بیدار می شود  می بیند  یک دم پشمالو  واقعی  در بدن او رشد کرده است. در تلاش برای خلاصی از این دم  با  نهاد ها و موسسات اجتماعی  مختلفی  درگیر می شود. از پزشکان، کشیش ها و جادوگران  کمک می خواهد.  تعدادی او را مسخره می کنند و بعضی ها او را  شیطان می نامند.

ماجران زن دم دار به چه شکلی خاتمه می یابد؟

توضیح دیگری نمی دهیم تا  هیجان دیدن آن حفظ شود.  فیلم اکشن و مهیج « تحصیلدار» کراسوفسکی  یکی دیگر از  فیلم های شرکت کننده در  کنکور « از شرق تا غرب» است. این فلیم در باره پدیده ای است که ما  تا 3-2 سال گذشته از وجود آن بی خبر بودیم. هم اکنون آژانس های تحصیلداران   ایجاد ترس و هراس می کنند. آنها وجوه مورد طلب  افراد  حقیقی و حقوقی را از بدهکاران دریافت و به دست طلبکار می رسانند. خابنسکی  هنرپیشه  زبردست  نقش « تحصیلدار» خونسرد و  بی احساس را عالی بازی کرده است.  هنرنمایی او  تا آخرین لحظه تماشاچی را  در  هیجان شدیدی نگه می دارد.

 در بخش فیلم های مستند، تماشاچیان چک  با یکی از  فیلم های  مانسکی ، یکی از بهترین مستند سازان روسیه  آشنا خواهند شد.  فیلم او به نام « خودی ها»  به اوکراینی ها و روس هایی اختصاص دارد  که درگیری های نظامی  در اوکراین آنها را از هم جدا کرده است.  فیلم کارگردان تئاتر سِرِبرِنیکوف  به نام « شاگرد» یکی دیگر از فیلم های شرکت کننده در جشنواره سینمایی  بین المللی چک است.  در واقع این فیلم بر اساس  نمایشنامه  نمایشنامه نویس  ماریئوس فون  مائینبورگ آلمانی  ساخته شده است.  فیلم در باره سرنوشت  یک نوجوان  شرور  است که به یک متعصب مذهبی مبدل می شود  و وارد درگیری با معلمان  می شود.  ماجراهای این فیلم در  روسیه معاصر اتفاق می افتد.

تقریبا تمام فیلم های   روسی که در جشنواره « کارلووی وار»  روی پرده می روند محصولات مشترک با  فرانسه، آلمان، اسپانیا و دیگر کشورها هستند.  تحریم ها عرصه  سینما را  در برنگرفته است.

وقتی فیلم از بودجه دولتی برخوردار نمی شود (در روسیه هنور  سیستم  شوروی  سینمایی فعال است)، سازندگان آن   بدنبال حامیان مالی می گردند.  همانطور که مشاهده می کنیم  در غرب می توان  حامیان  مالی پیدا کرد.  تحریم در رشته سینما؟  محال است. در این رشته  مناسبات  شخصی است و هیچگونه سیاستی نمی تواند آن را خراب کند.  فیلم های روسی اگر خوب باشند  بلافاصله  در جشنواره های سینمایی بین المللی   شامل می شوند.  سازماندهندگان جشنواره ها  استادان  مشهور سینمای شوروی را می شناسند و به یاد دارند. در سال گذشته در  زمان برگزاری 50 — مین  جشنواره  سینمایی در کارلووی وار، سازماندهندگان چک فیلم های  لاریسا شپیتکو را نمایش دادند. من شخصا در آن سالن حضور داشتم. جای سوزن انداختن نبود!

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала