نخستین بانک «آف شور» در کیش راه اندازی می‌شود

© REUTERS / Raheb Homavandiاقتصاد ایران : افت اقتصاد یا پیش زمینه ای برای رشد
اقتصاد ایران : افت اقتصاد یا پیش زمینه ای برای رشد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که سرمایه گذاران نباید نگران انتقال و جابه جایی پول در بحث سرمایه گذاری باشند؛ از راه اندازی نخستین بانک «آف شور» تا یک ماه اینده در کیش خبر داد.

به گزارش بانک مردم، علی جیرفتی درمورد ایجاد بانک در منطقه آزاد کیش برای سرعت بخشی به امور به ویژه در حوزه سرمایه گذاری خارجی و حل مشکل انتقال پول و ارز به دسته بندی بانک ها شامل بانک های داخلی، خارجی و همچنین برون مرزی «آف شور» که آنها می توانند داخلی یا خارجی باشند؛ اشاره کرد و گفت: یک سری بانک های داخلی داریم که امور بین المللی را انجام می دهند که تا چندی پیش این اقدام به دلیل تحریم ها امکان پذیر نبود.

جیرفتی افزود: بانک های داخلی در منطقه آزاد کیش می توانند ال سی (اعتبار اسنادی) باز کنند و جابه جایی پول انجام دهند بنا براین سرمایه گذار خارجی نباید نگران انتقال پول باشد، ما برای خرید هواپیما برای کیش ایر نیز از طریق بانک های داخلی اقدام به گشایش ال سی و پرداخت پول کردیم.

وی اظهار داشت: بانک های ملی ، تجارت ، ملت و آمادگی کامل برای باز کردن ال سی دارند و می توانند انتقال پول انجام دهند و با رفع تحریم ها این روند آسان تر خواهد شد.
جیرفتی در مورد ایجاد شعب بانک های خارجی و آف شور در مناطق آزاد گفت: طبق قانون برای ایجاد بانک های آف شور باید پیشنهاد ازطریق سازمان منطقه آزاد کیش به بانک مرکزی داده شود تا بانک مرکزی مجوز صادر کند.
جیرفتی گفت: تا سال گذشته آیین نامه ای درمورد شرایط و ضوابط صدور مجوز بانکهای خارجی وجود نداشت، با پیگری های که کردیم ، آیین نامه ای تدوین شد و به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و پس از آن چهار بانک برای تاسیس از سوی سازمان منطقه ازاد کیش مورد تایید قرار گرفت ، در شرایط حاضر موضوع در بانک مرکزی برای صدور مجوز قرار دارد.
معاون اقتصادی منطقه آزاد کیش تصریح کرد: براساس آخرین پیگیری ظرف یک ماه آینده بانک آف شور در منطقه آزاد کیش مجوز صدور خواهد گرفت ، مدارک کامل است و تضمین های لازم دیده شده که امیدواریم بر اساس گفته بانک مرکزی نخستین بانک آف شور بزودی در جزیره کیش ایجاد شود ، مالکیت بانک ایرانی است اما آف شور است یعنی صرفا خدمات ارزی ارائه می کند و اجازه ارائه خدمات ریالی ندارند.
وی در مورد اظهارات چندی پیش آقای ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد در مورد ایجاد ۱۸ بانک در مناطق آزاد خاطر نشان کرد: ۱۰ تقاضا از منطقه آزاد کیش داشتیم که چهار درخواست مورد تایید قرار گرفته است و به بانک مرکزی فرستاده شده است که در یکی دو ماه آینده مجوز لازم آن گرفته خواهد شد.
جیرفتی در مورد سهم دولت یا بخش خصوصی درمناطق آزاد از بانک ها به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر آنها خصوصی است ، بانک هایی که سهام دولتی یا شبه دولتی داشته باشند که در اقلیت قرار دارند.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش نیز سال گذشته اعلام کرد: جزیره کیش محل مناسبی برای فعالیت بانک های خارجی است و از موافقت رییس بانک مرکزی با فعالیت مرکز آزاد مالی در کیش خبر داد ه بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала