گزارش و تحلیل

حمله هکرهای عربستان سعودی به روزنامه ی دولتی ایرانی

© Fotolia / Tang90246حمله هکرهای عربستان سعودی به روزنامه ی دولتی ایرانی
حمله هکرهای عربستان سعودی به روزنامه ی دولتی ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سایت روزنامه معتبر عرب زبان ایرانی با نام " الوفاق" که در ساختار خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد ، آخر هفته ی گذشته مورد تهاجم هکرها قرار گرفت و هک شد.

رئیس کل روزنامه تاکید می کند: رد پای مجرمین از عربستان سعودی پیدا شده است.
مهاجمین نه تنها کار منبع اینترنتی را قطع کرده بلکه در سایت عکس وزیر امور خارجه عربستان سعودی را قرار داده اند. در نتیجه ی این حمله طی دو شبانه روز دسترسی به سایت روزنامه برای خوانندگان مهیا نبود.
اسپوتنیک با رئیس کل روزنامه ی ایرانی " الوفاق"، مصیب نعیمی تماس گرفته و جزئیات حادثه را جویا شد. وی در مصاحبه ای با خبر نگار اسپوتنیک فارسی گفت:

​جنگ سایبری یکی از جنگ هایی است که اخیرا بسیار رایج شده است. متاسفانه برخی ها بدون ملاحظه به قوانین و مقررات بین المللی سعی می کنند صدای دیگران را خفه کرده و یا از انتشار منع کنند. دلیل هک شدن سایت «الوفاق» توسط هکرهای سعودی همان صفحه اول است که در آنجا هکرها نوشتند که این انتقام از هک شدن سایت روزنامه سعودی «الوطن» است و همچنین نشر عکسی از وزیر امور خارجه عربستان سعودی و آن چه که کل سایت و اطلاعاتش در یک لحظه محو شد، برای ما روشن بود که این از چه عناصری است. حمله به سایت خارج از کشور ایران بود. لذا نیروهای فنی بررسی کامل را کردند و مشخص شد چه طرفی این اقدام را انجام داده و از کدام منابع بود. ما از طریق قانون مان مسئله این اقدام غیر قانونی را دنبال می کنیم.
نیروهای فنی مان سریعا وارد عمل شدند و سایت را به طور کامل احیا کردند و ظرف چند ساعت توانستند آنرا رفع کنند. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد، بحث شناسایی نفوذ کننده در این قضیه بوده است که الحمد الله توسط منابع امنیت و فنی دنبال می شود.


حوادث ماه های اخیر بیانگر آن است که تنش در روابط ایران و سعودی ها بیشتر شده است. در عین حال به عقیده ی مصیب نعیمی این دلیلی برای جنگ سایبری نیست. روزنامه " الوفاق" حق شکایت و یا دعوی به دادگاه بین المللی را برای خود محفوظ نگه می دارد. آقای نعیمی می گوید:

​قطعا اگر یک نفر تخلفی را انجام می دهد، لازم است که مورد پیگرد قرار بگیرد. ما از طریق مراجعه قانونی این کار را انجام دادیم. البته باید گفت که ربطی ندارد که کشور ایران روابط با عربستان دارد یا خیر چرا که سازمانی که به آن در رابطه به این قضیه می توان مراجعه کرد، وجود دارد. لازم است که آنها طرف خاطی را مورد پیگرد قرار بدهند و قطعا سعودی ها نیستند. منابع نرم افزاری عربستان سعودی بیرون از این کشور است. لذا یک قانون بین المللی برای این دنیا در این رابطه حاکم است. استفاده هر کس از منابع رسانه ای مربوط به خودش است. ما توسط کارشناسان و مسئولین حقوقی مان این امر را مورد پیگرد قرار خواهیم داد. عاملین که وابسته یا تحت الامر عربستان هستند، حتما مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала