گزارش و تحلیل

داستان قدیمی تروریسم

اشتراک
نگرانی دنیا در مورد مبارزه با تروریسم گاهی اوقات نتایج عجیب و غریبی به همراه دارد.

به نظر می رسد که در برخی از کشورها وحشت از تهدید تروریستی بر سلامت فکر و اندیشه پیشی می گیرد و همه تلاش های رهبران در جهت جستجوی تروریست های جدید سپری می شود.
همانطور که اسپوتنیک اطلاع داد ، وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه ی گذشته گزارشی را منتشر کرد که در آن ایران و سوریه را یک بار دیگر دول حامی تروریسم نامید.
در این گزارش خاطر نشان شده است که جمهوری اسلامی ، دولت اصلی حامی تروریسم در سال 2015 است که حمایت از تروریسم شامل کمک های مالی ، آموزش و تمرین و مسلح سازی گروهک ها در کل جهان را برعهده دارد. " در این تحقیقات ذکر شده است که ایران از حزب الله لبنان و گروهک های فلسطینی شامل حماس و دولت بشار اسد در سوریه حمایت می کند. اطلاع داده شد که علی رغم معاهده ی هسته ای با ایران و برداشتن بخشی از تحریم ها ، این کشور از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده کرده و و نیروهای ویژه ی سپاه برای اجرای اهداف سیاست خارجی اعزام می شوند.
تهران اتهام کمک به تروریسم را رد کرد. حسین جابر انصاری ، نماینده وزارت امور خارجه ایران بیان داشت: " در تمایز از آمریکا ایران در عمل نشان داد که قدرت موثر و جدی است که با تروریسم مقابله و مبارزه می کند. " این مطلب را خبرگزاری فارس به نقل از آقای انصاری نوشت.
رضا مقدسی ، تحلیل گر ایرانی و کارشناس مسائل خاور میانه ، رئیس کل سابق خبرگزاری ایرانی مهرنیوز در مصاحبه ای با مارینا الشعلان خبرنگار اسپوتنیک فارسی بیان داشت که چه دلایلی پشت این اتهامات وزارت امور خارجه آمریکا وجود دارد:

​سالهاست که ایران مورد تحریمات آمریکاست، به ویژه تحریمهای تسلیحاتی. ایران نیازهای اساسی خودش را به لحاظ تامین تسلیحات عمداتا خودش تولید می کند و از این نظر ایران خودکفاست و نیاز به سلاح آمریکایی نداشته و ندارد. اما آن چه که آمریکایی ها ایران را به تروریسم متهم می کند، یک موضوع جدیدی نیست. سالیان است که آمریکا حمایت ایران از گروه های مقاومت در فلسطین و لبنان — کشورهای مظلوم که با اشغالگری اسرائیل و تهدیدات اسرائیل مبارزه می کنند — به حمایت از تروریسم ترجمه می کند. در حالی که همه افکار عمومی می دانند و برای آنها روشن است که بزرگترین دولت تروریسم در دنیا دولت رژیم صهیونیستی است. اما آن چه که آمریکایی ها در این مقطع دوباره به این موضوع اشاره کردند و وزارت امور خارجه بیانیه ای را صادر کرد، به سه یا چهار دلیل مشخص می توانیم توضیح بدهیم.
یکی از آنها، نپذیرفتن سلطه آمریکا می باشد. ایران همواره از پذیرفتن سلطه آمریکاها در اشکال گوناگون خودداری کرده است. چند روز پیش رهبر معظم انقلاب در سخنرانی که به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی بود، به نامه اخیر که آمریکایی ها به ایشان نوشتند اشاره کردند. این پنجمین نامه ای است که باراک اوباما به رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشته است. آیت الله خامنه ای در سخنرانی اش به صورت غیر مستقیم اشاره کردند که آمریکا ها در نامه نگاری از ما دعوت می کنند که برای حل مشکلات جهانی مشارکت بکنیم. رهبر معظم انقلاب در تحلیل و تفسیر این درخواست آمریکایی ها گفتند: «ما هیچ وقت نمی پذیریم که در زمینی که دشمن برای ما ترسیم کرده بازی بکنیم و پازل دشمن را تکمیل نماییم». این به نوعی نپذیرفتن مشخص سلطه آمریکاست.
از دلایل دیگری که ایران متهم به تروریسم می شود، موضوع توجیه بدعهدی های آمریکا در رابطه توافق هسته ای و برجام می باشد. می دانیم که آمریکایی ها در این شش ماه پس از امضای توافق نامه هسته ای عملا هیچ نتیجه موثری را عاید نکردند و با شیوه های مختلف مانع از دستیابی ایران به حق و حقوق پیش بینی شده در برجام شدند. آمریکایی ها باید به نوعی رفتار زشت و ناپسند خودشان را توجیه بکنند. و چه بهانه ای روشن تر از بهانه حمایت از تروریسم است! سالهاست که آمریکایی ها به این بهانه متوسل شده اند.
از دلایل دیگری که می توانم برای این موضوع بر بشمارم، بحث پیشروی های اخیر محور مقاومت در سوریه و عراق و به شکست کشاندن تروریست ها در فلوجه و الرقه است. حملات هفته های اخیر ضربات سنگین و مهلکی را به گروه های تروریستی به ویژه داعشی ها که در مقرشان در فلوجه عراق و الرقه در سوریه به شدت تحت فشار قرار گرفته اند، وارد شد. این پیشروی ها به نوعی جریان تروریستی که در سالهای اخیر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مورد حمایت آمریکا و محور همسوی آمریکا در منطقه بوده، مورد شکست قرار دادند. آمریکا برای فرار از پاسخگویی به افکار عمومی مجبور است طرف مقابل خودش را به تروریسم متهم کند. آمریکا افکاری عمومی را توجیه می کند که این اتحاد نظامی بین المللی به اسم مبارزه با تروریسم تشکیل دادند. در واقع هیچ اقدام عملی که برای مبارزه با داعش و گروهک های تروریستی در سوریه و عراق بای ، صورت نگرفته است بلکه به صورت مستقیم و غیر مستقیم تسلیحات نظامی برای تروریستها تامین شد. این کاملا روشن می کند که آمریکایی ها در این ماجرا ناکام هستند و برای اینکه افکار عمومی را منحرف کنند، طرف مقابل خودش را به حمایت از تروریسم متهم می نماید.
در مورد موضع گیری ایران در برابر این ادعاهای وزارت امور خارجه آمریکا باید به این نکته ای تصریح کرد که آمریکایی ها بزرگترین دولت تروریستی هستند و بیشترین حمایت از تروریسم در دنیا و در منطقه خاور میانه انجام داده اند. مشخصا چند روز پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی به سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ایران با 300 مسافر توسط آمریکایی ها اشاره کردند. این یکی از نقاط تیره و تاریک رفتار آمریکا در حمله به مسافران بی دفاع هواپیمای مسافربری ایران در آبهای خلیج فارس بوده و در پرونده و تاریخ آمریکا ثبت شده است. همین طور دفاع آمریکا از دولت کودک کش اسرائیل یکی از نشانه های بزرگ دیگری حمایت آمریکا از تروریسم و گروه های تروریستی است. ضمن این که موضع دیگر ایران، حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی خودش است. ایران تلاش می کند فریب شیوه های محتلف آمریکایی ها را نخورد و تحت این فشارهایی که آمریکا از طریق فریب افکار عمومی ایجاد می کند، قرار نگیرد.
بنابراین ادعاهایی اخیر دولت آمریکا و وزارت امور خارجه اش در متهم سازی ایران به حمایت از تروریسم یک ادعای واهی و تکراری و غیر قابل قبول است که از نظر افکار عمومی دنیا کاملا نپذیرفتی است به دلیلی که تلاش ایران برای مبارزه با گروهک های تروریستی در سوریه و عراق را می بینند. همه دنیای امروز معترفند که اگر جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه حضور نداشت و با گروه های تروریستی داعش نمی کرد، امروز ما شاهد تشکیل دولت توسط داعش در عراق و سوریه بودیم. امروزاین حقیقت بیش از هر چیزی در دنیا روشن است و فریبکاری آمریکا هیچ حاصلی ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала