فروپاشی اتحادیه اروپا

© AFP 2023 / Niklas Halle'nروزنامه فایننشل تایمز
روزنامه فایننشل تایمز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه قصد تدارد با ضربه زدن به اتحادیه اروپا انتقام بگیرد.

به گزارش « فایننشل تایمز»  هر چند روسیه  رسما  موضع خود در خصوص  رفراندوم در  بریتانیا در باره خروج از اتحادیه اروپا را ابراز نکرده است، مفسران بین المللی  اطمینان دارند  که مسکو خواهان  حفظ اتحادیه  اروپاست.

 همه اینگونه اظهار نظر می کنند که  هدف نهایی برای ولادیمیر پوتین:  بی ثباتی  و  حتی فروپاشی  اتحادیه اروپاست و  تصمیمی که یکی از مهمترین اعضای آن — «بریتانیا» برای خروج از این اتحادیه  اتخاذ کرده است  محرکی برای رسیدن به این هدف است.  دو  نظریه اساس  این گفته  را تشکیل  می دهد که  مدتهاست در غرب به آن باور دارند:  اینکه مقاصد روسیه نسبت به غرب همیشه  تهاجمی بوده است و دیگر اینکه روسیه اتحادیه اروپا را  ضعیف می پندارد. مری دژِفسکی  نویسنده مقاله ای در این  موضوع و  مفسر  « فایننشل تایمز» می پرسد:  آیا  واقعیت چنین است؟

شاید روسیه  ترجیح می دهد اتحادیه اروپا ضعیف باشد اما فروپاشی آن را  نمی خواهد. برای کرملین امنیت روسیه  و  ثبات در منطقه در جای اول قرار دارد.

روس های عصر پوتین  فروپاشی ورشو،  اتحاد شوروی  و ترس در مقابل  احتمال  از بین رفتن همگرایی فدراسیون روسیه را  از سر گذراندند. در مسکو معتقدند که  فروپاشی اتحادیه اروپا  عواقبی برای سراسر اروپا در برخواهد داشت و حتی شاید بر روسیه نیز تأثیر بگذارد.

روسیه را اغلب  متهم به آن می شود که سعی می کند اتحادیه اروپا را از هم بپاشد،  اما در واقع  مسکو خواهان آن است که اتحادیه اروپا  یک تشکیلات مطمئن  و  منطقه واحد تجاری باشد.

وقتی یورو به عنوان یک  ارز  با خطر از دست دادن ارزش خود روبرو شد، مسکو واقع  نگران شد و حتی  به  بانک مرکزی اروپایی  کمک مالی  پیشنهاد کرد. نویسنده مقاله معتقد است که  پوتین با ایجاد اتحادیه  اقتصادی اورآسیا  می خواست موفقیت های اتحادیه اروپا را تکرار کند. این دو بلوک می بایست  شریک یکدیگر باشند   و نه رقیب.  شاید امکان دسترسی به این  هدف ممکن نشده است، اما  این به معنای آن نیست که روسیه قصد دارد  با ضربه زدن به اتحادیه اروپا  انتقام بگیرد.

 در نتیجه  یک سوال جالب مطرح می شد: اگر  روسیه از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حمایت نمی کند پس چرا پوتین و متحدان وی سکوت اختیار کرده اند؟  به عقیده  مفسر بریتانیایی، مسکو نمی خواهد  در این خصوص  اتهاماتی به کرمیلن وارد شود  که گویا مسکو  در امور داخلی بریتانیا  دخالت کرده است.

کرملین حتی اشاره ای به  آن نکرده است که چه چیزی را ترجیح می دهد.  در مقاله مفسر بریتانیایی آمده است: « اگر شما  ناگهان در یک  کوچه تاریک به یک دیپلمات  روس بربخورید و از او این سوال را بپرسید متوجه خواهید شد  که  او  نه تنها مخالف  خروج بریتانیا  از اتحادیه اروپاست بلکه  نگران این موضوع است». از اینرو فکر نکنید که  در  یخچال  پوتین  شامپاینی برای  جشن گرفتن فروپاشی  اتحادیه اروپا در حال خنک شدن است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала