بیست اصل طلایی برای صادرکنندگان میوه ایران به روسیه

© AP Photo / Rafiq MaqboolМужчина перекладывает гранаты на одном из рынков Кабула, Афганистан
Мужчина перекладывает гранаты на одном из рынков Кабула, Афганистан - اسپوتنیک ایران
اشتراک
صادرات میوه و سبزیجات از ایران به روسیه از آغاز سال جاری در حال شتاب گرفتن است و هر چند هنوز آماری از آن اعلام نشده، ولی کالای های ایرانی در حال جایگزینی با محصولات ترکیه ای است که به دلیل تحریم های مسکو علیه آنکارا، ورود آن منع شده است.

به گزارش ایرنا، روسیه با بیش از 17 میلیون کیلومتر مربع گستردگی به عنوان بزرگترین کشور جهان و 146 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت در سرزمین اصلی و 22 جمهوری بازار بزرگی است که به علت سردسیر بودن بسیاری از مناطق نیاز به واردات گسترده سبزیجات تازه و میوه به صورت روزانه از کشورهای مختلف حتی آفریقا دارد.

بازار میوه - اسپوتنیک ایران
عرضه میوه ایران در بزرگترین فروشگاه زنجیره ای روسیه

براساس ارزیابی های میدانی دفتر ایرنا در مسکو، مصاحبه با ده ها کارشناس و فعال اقتصادی ایرانی و روسی و نتایج چندین همایش و نمایشگاه برگزار شده، بایسته های صادرات روزانه میوه و سبزیجات از ایران به روسیه زیاد است که در این مرحله رعایت 20 اصل طلایی زیر می تواند به افزایش سهم شرکت های ایرانی، حفظ آن و همچنین سود بیشتر برای شرکت های ایرانی در بازار روسیه منجر شود.

1 — شناخت کامل قبلی از شرایط همکاری و نیازهای بازار روسیه همراه تدوین قراردادهای معتبر حقوقی با طرف های روسی و تعهد برای عملی کردن آن براساس توان قطعی

2- پرهیز از پراکنده کاری، لزوم تجمیع واحدهای کوچک صادراتی در قالب تشکل های بزرگ و توافق قانونی در باره نظام مالی پرداخت ارزش محموله ها با تعیین ارز مشخص

3 — استفاده از مشاوره های معتبر حقوقی و صادراتی بویژه انتخاب شریک مطمئن و نه سیاه در روسیه

4- انتخاب کوتاه ترین و کم هزینه ترین راه انتقال صادرات میوه و سبزیحات تازه به بازارهای پر مصرف

5 — رعایت استانداردهای بسته بندی، کیفیت و نگهداری در شرایط سردخانه ای پیش از بارگیری در بالاترین سطح

6 — اولویت در بسته بندی جذاب محصولات درجه یک با وزن کم برای مصرف خانوار زیر یک کیلو

7 — پرهیز از ارسال یک محصول با چند گونه کیفیت یا برداشت شده در چند زمان در یک محموله

8 — با توجه به فسادپذیر بودن محموله ها، مقاصد صادراتی براساس بازار مصرف ارسال شود

9 — اطمینان از نظام توزیع در بازار

10 — هوشیاری برای گرفتار نشدن در بازار دلالی مراکز توزیع میوه و سبزیجات در شهرهای مختلف روسیه بوِیژه مسکو که بیشتر دست فعالان اقتصادی جمهوری آذربایجان است

11- درج اطلاعات مربوط به وزن دقیق، استاندارد بودن، پروانه های بهداشتی، گواهی های ایزو در مراحل مختلف

12 — سعی در انتخاب یک برند یا نشان ساده با نماد ایرانی برای شناخته تر شدن محصول

13- استفاده از کارهای تبلیغی کم هزینه مانند بروشورها در بسته های کوچک میوه مصرف خانواده برای معرفی ایران به شهروندان روسی و در صورت امکان شرح و تصویر یک اثر تاریخی یا روابط و پیشینه دو کشور

14 — هم افزایی و همپوشانی بین صادر کنندگان ایرانی برای صادرات موفق تر و پرهیز از رقابت ایرانی ایرانی که معمولا می تواند پیشنهاد برخی طرف ها در روسیه باشد

15 — جلوگیری از انباشته شدن مطالبات از شرکت های روسی و به روز بودن اطلاعات

16- ذکر دقیق ارزش گمرکی کالاهای صادراتی در مدارک مربوط به زبان انگلیسی و ترجیحا روسی

17 — استفاده از مسیر صادراتی خزر برای اجناس کمتر فساد پذیر به دلیل هزینه پایین تر

18 — شناخت بیشتر بازارهای پر مصرف و همچنین برنامه ریزی برای ورود به بازارهای جدید

19 — برنامه ریزی برای کشاورزی فراسرزمینی سبزیجات در جمهوری های مختلف روسیه برای تامین نیازهای مناطق دور دست

20 — توجه ویژه به مناطق ساحلی روسیه در خزر با توجه به مسیر ویژه آبی در صادرات کالا و سبزیجات

همزمان روابط بسیار خوب مسکو و تهران، اتحادیه اقتصادی اورآسیا را که متشکل از روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر با بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت و تولید ناخالص داخلی فراتر از چهار تریلیون دلار در سال است به یک بازار خوب پر فرصت برای شرکت های ایرانی تبدیل کرده بویژه اینکه ایران در حال مذاکره با این اتحادیه برای امضای قرارداد تجارت آزاد است.

همچنین بازار جامعه کشورهای همسود متشکل از روسیه، جمهوری آذربایجان ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی و عضویت ناظر ترکمنستان نیز مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصت مناسب دیگری برای صادر کنندگان ایرانی میوه و سبزیجات با هدف افزایش صادرات است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала