گزارش و تحلیل

چین و روسیه توجه جهان را به خود جلب می کنند

© Fotolia / Zerborروسیه و چین
روسیه و چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چندی پیش کنفرانس بین المللی تحت عنوان "روسیه و چین در قالب جدید روابط دو جانبه"، در مسکو خاتمه یافت. طی دو روز نمایندگان محافل کسب و کار و مسئولین دو کشور و همچنین دانشمندان و کارشناسان، مسائل جاری روسیه و چین را مورد بحث و گفتگو قرار دادند. در این مراسم، شرکت کنندگان در رابطه با چشم انداز همکاری های دو کشور، صحبت کردند.

«روابط چین و روسیه، سرمشقی در برقراری روابط بین الملل در جهان»
بنا به اظهارات لی یون سانگ، مدیر انستیتوی روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی، وابسته به آکادمی علوم اجتماعی چین، روابط روسیه و چین را می توان نمونه بارزی در برقراری روابط بین المللی قلمداد کرد. وی گفت: "رابطه چین و روسیه نسبت به دیگر کشورهای جهان در بالاترین سطح قرار گرفته است." یون سانگ اظهار داشت که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، چین و روسیه از سیستم سیاسی و ارزش های اجتماعی متفاوتی برخوردار هستند "اما آنها کماکان قادرند تا سطح روابط متقابل را در بالاترین حد ممکن، حفظ کنند".

«روسیه و چین می توانند در فرآیند جهانی، تاثیرگذار باشند»


بوریس تیتوف، نماینده رئیس جمهور در حمایت ازحقوق کارآفرینان و همچنین یکی از روسای سازمان مردم نهاد"Delovaya Rossiya" ، به نوبه خود تاکید کرد که روسیه و چین می توانند با یکدیگر بر فرآیند جهانی تاثیرگذار باشند.

"توسعه روابط در کسب و کارهای کوچک و خرد بسیار مهم هستند. تجارت خرد در انتظار تصمیم دولت قرار نمی گیرد و خودش در امر سرمایه گذاری شرکت می کند. این بخش از تجارت، سرمایه گذاری را از سال های دهه 80 میلادی آغاز کرد هنگامی که تعداد قابل توجهی از چینی ها از شرایط اقتصاد باز ما، بهره بردند. اکنون روند دیگری در جریان است. روس ها وارد چین شده اند. امروز در چین بازارهای بزرگی از کالاهای روسی، ایجاد شده اند. در حال حاضر شرایط اقتصادی به گونه ای است که هزینه ها در روسیه کاهش و در نتیجه فروش کالاهای روسی، ارزان و مقرون به صرفه شده اند. ما در بخش های تجارت کوچک و متوسط از چشم انداز قابل توجهی برخورداریم. تنها مشکل ما، وجود کاغذ بازی و دیوان سالاری است".

 

«روسیه روابط خود را با شرق مستحکم کرده است»
به عقیده یاروسلاو لیسووالیکا، رئیس بانک توسعه Yevroazia ، اگر غرب به اندازه کافی همکاری نکند، روسیه از پیشنهادات شرق بهره خواهد برد که امکانات آنها به مراتب قابل توجه ترند. او در ادامه گفت:

"کاملا طبیعی است که روسیه روابط خود را با شرق مستحکم تر می کند و این تنها به چین خلاصه نخواهد شد. ما شاهد همکاری نزدیک مسکو و پکن با تعدادی از بازیگران کلیدی منطقه اقیانوس آرام و بالاخص کشورهای آسه آن هستیم. اکنون موضع روسیه در شرقِ آسیا، قوی تر می شود. به نظر من غرب از جمله اروپا به مسئله ضرورت توسعه همکاری اقتصادی با مسکو، پی برده است. لذا روسیه باید از این استراتژی استفاده کند که اگر امکان همکاری با غرب کفایت نکند، طبیعتا او از پیشنهادات شرق استفاده خواهد کرد که در این صورت امکانات آنها به مراتب قابل توجه تر هستند".

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала