گزارش و تحلیل

میلیاردر جنجالی یا اولین رئیس جمهور زن آمریکا؛ کدامیک برای ایران بهترند؟ گفتگو با زینب قاسمی

© REUTERS / Lucy Nicholson and Jim UrquhartКомбинация фотографий Хиллари Клинтон и Дональда Трампа
Комбинация фотографий Хиллари Клинтон и Дональда Трампа - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک- تا چند ماه آینده دوره هشت ساله ریاست جمهوری باراک اوباما به پایان می رسد و این در حالیست که سنا و مجلس نمایندگان در اختیار جمهوری خواهان و اتاق بیضی کاخ سفید در دست دموکراتها می باشد.

با اتمام انتخابات مقدماتی، تقریبا آرایش انتخابات سال آینده آمریکا مشخص شده است و در این میان طبیعتا نتایج انتخابات ایالات متحده برای کشورهایی که به نوعی متاثر از سیاست خارجی این کشور هستند، دارای اهمیت می باشد. سوال در اینجاست که اگر رقابت نهایی میان «هیلاری کلینتون» کاندیدای دموکرات و «دونالد ترامپ» از حزب جمهوریخواه باشد، کدامیک می تواند گزینه مطلوب تری برای کشور ایران باشد. در این خصوص خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو با خانم دکتر زینب قاسمی- کارشناس مسائل آمریکا پرداخت:
- اساسا امکان دارد رئیس جمهوری در آمریکا به پیروزی برسد که به نفع ایران باشد؟
این طور به نظر نمی رسد، به خصوص اگر انتخاب بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ باشد، در این صورت شاید بتوان گفت که انتخاب بین بد و بدتر است. در مجموع رویکرد سیاسی ایالات متحده نسبت به ایران بعد از انقلاب ۱۹۷۹رویکرد خصمانه ای بوده است و به نظر نمی رسد که این دور از انتخابات ریاست جمهوری از این قاعده مستثنی باشد. این را می توان در سخنان نامزدهای انتخاباتی هر دو حزب مشاهده کرد. در واقع به نظر می رسد که در میان نامزدهای انتخاباتی بر سر این موضوع که ایران «تهدیدی برای امنیت جهان» است توافق نظر وجود دارد و شاید حتی بتوان گفت در نحوه مقابله با این تهدید ساختگی تفاوت کمی در بین نامزدهای دو حزب دیده می شود. اما باید به این نکته هم توجه شود که در حال حاضر نامزدها در مبارزات انتخاباتی هستند و بسیاری از صحبت های که گفته می شود مصرف داخلی دارد، در عمل و پس از پیروزی به واقعیت های موجود من جمله وضعیت داخلی آمریکا، وضعیت این کشور در صحنه بین الملل به خصوص خاورمیانه نزدیک تر خواهد شد. به یاد داشته باشیم که ایالات متحده در منطقه به دلیل گسترش تهدید داعش و سیاست های دوگانه ضد و نقیض و غلط این کشور به کمک ایران نیاز خواهد داشت.

© Sputnik / Somayeh Pasandide زینب قاسمی
 زینب قاسمی - اسپوتنیک ایران
زینب قاسمی

- دموکراتها نسبت به ایران معتدل تر هستند یا جمهوری خواهان؟
با این که معمولا تصور می شود دموکرات ها در سیاست خارجی رویکرد نرمی تری دارند، اما با نگاهی به تاریخ و سیاست خارجی این حزب متوجه می شویم که در عمل این طور نیست هر چند در سخن طور دیگری است و دموکرات ها به نظر صلح طلب تر می رسند. باید به یاد داشته باشیم که در دوره بیل کلینتون و علی رغم سیاست های مثبت جمهوری اسلامی در این دوره تحریم های زیادی بر ضد ایران در بخش های مختلف اعمال شد. در دوره اوباما سخت ترین تحریم ها بر مردم ایران تحمیل شد که هزینه ها و فشارهای سنگینی را بر مردم این کشور تحمیل کرد و حتی بسیاری از بیماران سرطانی به دلیل این تحریم ها جان خود را از دست دادند.
در حال حاضر رقابت اصلی بین کلینتون، ساندرز و ترامپ است وهمان طور که اشاره شد اگر به سخنان این سه نامزد در مبارزات انتخاباتی دقت کنیم هر سه بر سر تهدید ایران توافق نظر دارند.
هر چند هیلاری کلینتون از توافق هسته ای حمایت کرده است، اما در عین حال آن را با تهدید همراه ساخته و بارها ادعا کرد، در صورت آنچه که او آن را« تخلف از توافق هسته ای» می داند در حمله به ایران تردید نخواهد کرد. کلینتون ایران را باعث بی ثباتی در منطقه می داند. به هر حال هیلاری کلینتون با رژیم اسراییل و در داخل با لابی ایپک روابط بسیار نزدیکی دارد و برای جلب حمایت آنها به موضع تند خود در قبال ایران ادامه خواهد داد.
دونالد ترامپ عملا توافق هسته ای را توافق بسیار بد و آن را باعث کاهش امنیت آمریکا و متحدانش به خصوص اسرائیل می داند، و بارها ادعا کرده که الویت او پس از پیروزی در انتخابات لغو توافق هسته ای است. اما باید به این نکته توجه شود که ترامپ بیش از هر چیز تاجر و اهل معامله است و می داند که لغو توافق می تواند هزینه های سیاسی و اقتصادی زیادی داشته باشد و حتی به موضوع خرید هواپیمای بویینگ توسط ایران از فرانسه و منافع مالی آن اشاره کرده است.
سندرز به نظر متفاوت است و دغدغه اصلی او مسایل داخلی و رفاه عمومی مردم آمریکاست و به همین خاطربه دنبال ایجاد درگیری سیاسی و نظامی جدید برای ایالات متحده با ایران نیست. او از توافق حمایت کرده هر چند که به عقیده او هم توافق هسته ای با ایران توافق «بی نقصی» نبوده در صورت به اصطلاح «تخلف ایران» از توافق تمام گزینه ها را روی میز می داند.

- رئیس جمهور جدید آمریکا و سرنوشت توافقات هسته ای ایران و غرب
پیش بینی در این مورد سخت است، اما باید به چند نکته اشاره کرد: توافق هسته ای توافقی فراتر از انتخاب یک رییس جمهوری و توافق سیستمی ایالات متحده بوده است (هر چند مخالفت و لابی های های جدی در این مورد وجود داشته باشد). در لایه های قانونی نیز همین طور است. در عین حال ایالات متحده در صورت کارشکنی نمی تواند اجماع قبل را بین کشورهایP5+1 به وجود بیاورد، چرا که این توافق چند جانبه بوده است و به نظر می رسد کشورهایی نظیر چین و روسیه این موضوع را نخواهند پذیرفت در عین حال بسیاری از کشورها به دلیل اعمال تحریم ها بر ضد ایران و عدم امکان معامله اقتصادی با این کشور متضرر شده اند و پذیرش ادامه این وضع بسیار مشکل خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала