گزارش و تحلیل

در تقسیم احتمالی سوریه، آمریکا بر کردها تکیه می کند

© AFP 2023 / Amer AlmohibanyВоенные из сирийской оппозиционной группировки Джейш аль-Ислам
Военные из сирийской оппозиционной группировки Джейш аль-Ислам - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده آمریکا قصد و برنامه ای تقسیم سوریه به مناطق نفوذ یا تابع که زمانی، بعد از جنگ جهانی دوم، با آلمان کرده بود، دارد.

این اظهارات را یحیی سلیمان، سرتیپ بازنشسته سوریه، در مصاحبه با روزنامه روسی "ایزوستیا"، در آستانه حمله نیروهای اپوزیسیون معتدل سوری به شهر منبیج که در شمال کشور واقع و زیر کنترل داعش است، بیان کرد. با به دست گرفتن این منطقه مسکونی و اراضی احاطه شده، راههای تدارک افراطگرایان از طریق ترکیه کاملاً باید بسته شود.
یحیی سلیمان نظر خود را با تفسیر می گوید:"موضع آمریکا نسبت به داعش پیوسته دوگانه می باشد. در زبان چیزی می گوید، در عمل چیز دیگر. در این مورد مشخص، آمریکایان هدف قطع کردن ارتباط داعش با ترکیه نه، بلکه گسترش نفوذ قدرت کردها و کارگیری بعدی از آنها به نفع خود، دارد. در واقع، وضعی که در آن آلمان بعد از جنگ حهانی دوم به مناطق نفوذ قدرت یا تابع تقسیم شده بود، عیناً تکرار می شود. البته، ما می دانیم که روسیه پایبند به منشور سازمان ملل و به حاکمیت کشورهای دیگر احترام قائل می باشد. لیکن، سیاست ایالات متحده برعکس، در طول تاریخ، بیانگر نقض مداوم حقوق بین المللی بود. به هر صورت، ما نگران هستیم".
سرتیپ بازنشسته سوری توضیح داد که در در جمهوری سوریه بعضی ها باور شایع های پخش شده اخیر در ارتباط با توافقی بین مسکو و واشنگتن مبنی بر تقصیم کشور مانند توافق محلی سایکس — پیکو هستند.
سرتیپ سوری با اشاره به بیانیه 23 آوریل جون کرّی، وزیر امور خارجه ایالات متحده، مبنی بر ثقسیم سوریه به مناطق نفوذ قدرت یا تابع، تأکید می کند:

" ما طرفدار آن نیستیم. و باور نمی کنیم که روسیه دست به چنین بازی زده باشد. به هر صورت، نگران تغییرات وضعیت هستیم".
جون کرّی صریحاً گفته بود:" ما پیشنهاد خط یا به نحو دیگر، خط مطلق تقسیم را کردیم. شما آنجا هستید و ما اینجا. و مابقی در وسط، بازی صادگانه است.
در جواب این پیشنهاد، سرگی لاوروف، رئیس دستگاه سیاسی روسیه گفت که "این برخورد ساده اندیشی است و به هر صورت، مبارزه با افراطگرایان، اصولی است.
نیروهای اپوزیسیون معتدل سوریه در اول ماه مه، دست به عملیات پیشروی به مواضع داعش در شمال کشور زدند. این خبر را Reuters با استناد به منبع خود در محافل رسمی آمریکایی گزارش داده بود. هدف اصلی عملیات، شهر منبیج و پیرامون آن می باشد که کنترل بر این منطقه امکان مسدود کردن تدارکات داعش از ترکیه را فراهم می سازد. به قول منبع آژانس، در این عملیات، یگانهای ویژه آمریکا به حیث مشاورین، شرکت خواهند کرد. نیروهای هوایی اعطلاف در رأس آمریکا، آز آنان حمایت می کنند.
منبع Reuters تأکید کرد که برای برطرف کردن نارضایتی ترکیه، در عملیات تعرضی در صد کردها از 20 بالغ نخواهد شد و محور اصلی مهاجمان عربها می باشند. ولی با در نظر داشت آن که حمله از اراضی تحت کنترل نیروهای عشایری مردمی کردی صورت می گیرد، ارقام اعلان شده مورد تردید است.
با این حال، پیشروی مورخ 24 ماه مه کردها به سوی شهر رقه، ادامه دارد. تا امروز، آنها توانستند شبه نظامیان داعش را از ده ها روستا خارج، و طبق اطلاعات اخیر "اتحادیه میهن پرست کردستان"، 10 کیلومتر شمال شهر را به تصرف خود در آورند.
لئونید ایسایف، دبیر ارشد مکتب عالی اقتصاد و شرق شناس، به روزنامه ":ایزوستیا" گفت که ایالات متحده آمریکا در نظر تجدید کردن سیاست خود در سوریه هستند. اگر سابق آمریکایان روی اپوزیسیون مسلح حساب می کردند امروز، حوادثی در مناطق منبیج و دقه، نشان دهنده بغییر جهت به طرف کردها است.
به نظر ایسایف، "جابه جا کردن اپوزیسیون سوری، کار آسانی نیست. پشت هر مخالف رژیم بشر اسد، گناه هایی، از جمله جدا کردن سر از بدن در جلوی کامرا، موجود است. کردها نسبت به دیگران، بیشتر گزینه برنده است. آمریکایان روی کردها حساب کرده، اتهامات مبنی بر همکاری با تروریستان را رد می کنند. مشکل این جا است که اگر مناقشات جنگی و اختلافات سیاسی در این اواخر بین دمشق و کردها، صرف نظر از مواردی، مشاهده نمی شد، در آینده تقابل اصلی بین آنان بعید نیست".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала