گزارش و تحلیل

محل دیدار – سوچی

© Fotolia / Zerborروسیه و چین
روسیه و چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سوچی برای نشست کاری تجارت خرد و متوسط «بیزنس 2016» بین روسیه و چین آماده می شود.

این دومین دیدار در چنین فرمتی است. طی دیدار اول که ماه آوریل سال گذشته در پکن برگزار شد، 30 درصد شرکت کنندگان شرکای تجاری خود را پیدا کردند. مسئولین برنامه می گویند که نشست 2016 که طی روزهای 31-30 مه در مرکز رسانه ای شهر چرنامورسک برگزار خواهد شد، با نتایج بهتری همراه می شود.

اول این نگرانی وجود داشت که تاجران روس به دنبال منابع پولی ارزان و یا کالاهای ارزان قیمت بروند. اما تجربه نشان داد که تاجران روس بیشتر روی صادرات به چین کار کردند. باریس تیتوف مسئول حقوق تجارت وابسته به دفتر ریاست جمهوری روسیه که مدیریت کمیته دوستی روسیه — چین، صلح و توسعه را نیز برعهده دارد می گوید که شرکت های کوچک و متوسط روسیه قادر هستند طیف گسترده ای از محصولات را به شرکای چینی خود پیشنهاد کنند. این محصولات از موتور هواپیما و هلیکوپتر و دستگاه پالایش نفت شروع می شود و تا برنامه نویسی برای حوزه اتوماسیون سازی شرکت ها ادامه پیدا می کند. موضوع دیگر فروش مواد خام و محصولات غذایی به چین است. فعلا تنها برخی از خریداران چینی با محصولات غذایی روسیه آشنا هستند. روسیه می تواند بخش زیادی از بازار مصرف کنندگان کشور همسایه را به خود اختصاص دهد. باریس تیتوف در ادامه می گوید: «همه می دانند که چین به خاطر استفاده از مواد شیمیایی در بخش کشاورزی با مشکلات زیادی روبرو است. به همین خاطر نیاز به محصولات طبیعی و غیرشیمیایی بالا است. در روسیه کاملا برعکس است، ما از مواد شیمیایی استفاده نمی کنیم، به همین خاطر محصولات از نظر زیست محیطی پاک هستند. به همین خاطر می توان این شاخه را توسعه داد. نیازهای روسیه و چین در تجارت کاملا با هم متناسب هستند.»

توجه روسیه در تجارت با چین هر سال بیشتر می شود. رفت و آمد هیات های تجاری و تشکیل نشست سوچی گواه این امر هستند. ویکتور یرماکوف مدیر کل آژانس حمایت از تجارت خرد و متوسط روسیه در این رابطه می گوید: «39 هیات از مناطق متشکل از 350 نفر از طرف روسیه در نشست سوچ شرکت می کنند. استانداران و معاونین استانداری مناطق و همچنین تعداد زیادی از تاجران نیز در این هیات ها هستند. تعداد شرکت کنندگان از طرف چین 120 نفر است. هیات رسمی روسیه به سرپرسی آرکادی دوارکویچ دستیار نخست وزیر و از طرف چین چان گااولی معاون اول رییس شورای دولتی است».

علاوه بر نشست های عمومی، 16 میزگردی در خصوص مسایل مهم در روابط تجاری روسیه — چین، معرفی مناطق روسیه و چین، مذاکره بین تاجران و نمایندگان سازمان های مختلف در برنامه قرار دارند. سازمان «روسیه امروز» مسئول برگزاری نشست مطبوعاتی و انتشار اطلاعات این نشست است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала