گزارش و تحلیل

هفتاد میلیون دلار ایرانی برای فلسطین

© REUTERS / Ibraheem Abu Mustafa فلسطینی در نوار غزه
فلسطینی در نوار غزه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کرانه غربی باید بعد از غزه مسلح شود.

 روزنامه  سعودی «  شرق الاوسط» با استناد به  منابع فلسطینی نوشت که  پس از  حصول توافق در باره احیای مناسبات  ایران و  جنبش فلسطینی « جهاد اسلامی» ، تهران  قصد دارد  70  میلیون دلار به عنوان  کمک مالی  بطور سالانه در اختیار  سازمان فوق الذکر بگذارد.  به نوشته این نشریه،  منابعی نزدیک به هیأت نمایندگی  « جهاد اسلامی فلسطین»  جوانب چندی  از دیدار تهران را آشکار ساختند  که  اواخر ماه گذشته برگزار شد.  از جمله گفته  شد که هیأت نمایندگی به ریاست رمضان عبدالله شلح، دبیر کل جنبش « جهاد اسلامی»  دیدار  عینی و سری با  رهبری  ایران  و ژنرال قاسم سلیمانی  فرمانده  واحد « القدس» سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی  داشت.

یکی از  تصمیمات  مطلوب  قاسم سلیمانی،  سازماندهی  گردان تیپ « قدس» به عنوان شاخه  نظامی  جنبش فلسطینی  و  انتصاب  خالد منصور  نزدیک به تهران، به عنوان  فرمانده  تیپ در نوار غزه بود.  قاسم سلیمانی  اعلام نمود که  هر سال  بودجه ای به میزان  70 میلیون  دلار  از خزانه  سپاه پاسداران  برای  تیپ « قدس»  اختصاص داده خواهد شد.

البته موثق بودن  این معامله مشکوک است.  سید هادی افقهی   کارشناس ایرانی  در امور خاور میانه، دیپلمات و کارمند سابق  سفارت ایران در  لبنان در این خصوص  اظهار نظر کرد.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

من از  ابتدا خدمت شما و شنوندگان محترم سلام عرض می کنم.

در مورد صحت این خبر خدمت شما عرض می کنم که در منابع رسمی جمهوری اسلامی ایران چنین چیزی اعلام نشده است. در سیاست نظامی جمهوری اسلامی این نیست که در مورد کمک هایی که به طور محرمانه یا غیر محرمانه ارائه داده شده، ما باید رسما اعلام بکنیم که چنین کاری را کردیم. روزنامه «شرق الاوسط» ممکن است که چنین ادعایی کرده باشد. ولی من فارق از این مطالبی که یک روزنامه وابسته به آل سعود نوشته — دروغ یا راست، صحت دارد یا خیر — باید به نکته مهمی اشاره کنم. در کل استراتژی  جمهوری اسلامی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی ترسیم شده کاملا شفاف  و ممکن است که تعارض با چنین اخباری نداشته باشد. جمهوری اسلامی از زبان رهبر انقلاب بارها اعلام کرد که ما به هر کسی، فلسطینی یا غیر فلسطینی ، مسلمان یا مسیحی  که حاضر باشد با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، به هر نحو ممکن کمک خواهیم کرد. به هر نحو ممکن یک عبارت  وسیع است. یعنی ممکن است که این کمک نظامی، مالی، اقتصادی یا کمک آموزشی، امنیتی باشد. جمهوری اسلامی ایران به هر کس به هر نحو ممکن تا آن جایی که در توان ما باشد، کمک خواهد کرد. حال که داستان چنین شد، برای ما دیگر خیلی قابل توجه نیست که تکلیف جزئیات خبرهایی که این روزنامه یا سایت نوشته یا تحلیلی که بعضی ها می کنند و اطلاعات نسبت به ما می دهند، چه اطلاعت دوست و چه اطلاعات دشمن، روشن کنیم. بعد از حوادث غزه  در سال 2009 و بعد از حمله رژیم صهیونیستی  به غزه در سال 2012 مقام معظم رهبری باز هم این مسئله را تکرار کردند. حتی فراتر از این رفتند و فرمودند که کرانه غربی باید بعد از غزه مسلح شود. وقتی که چنین امری هست، هر کس چه از درون فلسطین اشغالی، از غزه یا از کرانه غربی حاضر باشد اسلحه بردارد و به هر شیوه ای با رژیم کودک کش صهیونیستی مبارزه بکند، قطعا جمهوری اسلامی ایران به او کمک های تسلیحاتی، آموزشی، کمک نقدی، علمی و انتقال تکنولوژی مانند تکنولوژی ساختن موشک ها در زیر زمین و بکارگیری این موشک ها بر علیه رژیم صهیونیستی و تجاوز رژیم صهیونیستی ارائه خواهد داد. ایران تا کنون همین کار کرده است. زمانی بود ایران موشک ها را خودش مستقیم می داد. وقتی که احساس خطر کرد که ممکن است راه رساندن این موشک ها به مقاومت اسلامی بسته بشود، انتقال تکنولوژی داد. یعنی به افراد فلسطینی آموزش ساخت موشکها  داد. شما استحضار دارید که ساخت موشک خیلی راحتتر از ساخت سلاح کالاشنیکوف یا هفت تیر است چرا که پیچیدگی و قطعات ریز دارد. در حالی که ساختن موشک ها خیلی راحت تر است موادش راحت تر گیر می آید. به این دلیل این خبر چه صحت داشته باشد و چه صحت نداشته باشد، اساس چیزی که نقل شده در هر جهت منافات با سیاست ، رویکرد و استراتژی جمهوری اسلامی ندارد. قطعا ما حاضریم در ابعاد مختلف چه با فلسطین عزیز و چه با غیر فلسطینی ها این همکاری و کمک ها را ارائه بکنیم تا انشا الله رژیم صهیونیستی هر چه زودتر سرنگون شود و مردم فلسطین و آوارگان فلسطینی بربگردند و کشور خودش را بازسازی و آباد کنند

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با نظر هیئت تحریره مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала