گزارش و تحلیل

کپی برداری کودتا: چگونگی تعویض حکومت در کشور های آمریکای لاتین

© Fotolia / Anton Balazhنقشه آمریکای جنوبی
نقشه آمریکای جنوبی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در آمریکای لاتین کودتای نوبتی رخ داد. میلیون‌ها نفر از برزیلی ها حوادث جاری در کشور خود را اینطور توصیف کردند. گروه فیلم‌برداری برزیلی روی فرش قرمز کن علیه محاکمه دیلما روسف اعتراض کرد.


اکنون میشل تمر کفیل ریاست جمهوری برزیل است. این سیاستمدار از محبوبیت شهروندان کشور خود برخوردار نیست و دیلما روسف زیر خطر برکناری قرار دارد هر چند که بسیاری برزیلی ها از او جانبداری می‌کنند.

در سال‌های اخیر حکومت های چپگرای قانوناً انتخاب شده کشور های آمریکای لاتین زیر فشار قرار گرفتند. در طول 15 سال اخیر تلاش‌های کودتا در ونزوئلا، بولیوی و اکوادور انجام شده و سران دمکراتیک هندوراس و پاراگوئه براندازی شدند

در سال‌های 70 و 80 قرن میلادی گذشته تصرف های قهرآمیز حکومت در شیلی، آرژانتین و السالوادور رخ دادند. این کودتا ها چه وجه مشترکی با هم داشتند؟ در همه موارد رژیم های نظامیگری که به زود به قدرت می‌رسیدند از پشتیبانی واشنگتن بر خوردار می شدند.

کودتای 2009 در هندوراس انسان را به این فکر وا می‌دارد که آمریکا باز هم به سیاست سابقش پرداخت. در آن زمان نظامیان مانوئل زلایا را ربودند. بعد انتخابات برگزار شد. تقریباً سراسر جهان نتایج آنرا تقلبی دانست ولی هیلاری کلیتنون وزیر خارجه وقت آمریکا تلاش کرد تا به دولت جدید هدندوراس جنبه رسمی داده شود.

کلینتون در 2010 گفت: «ما بر آن هسیتم که هندوراس گام های لازم و مهمی بر داشته و این کار شایسته استقبال و پشتیبانی است».

بدین سان وزارت امور خارجه آمریکا در‌واقع به کودتای آن کشور جنبه قانونی داد. آیا آمریکا خواهد توانست کاری کند تا رهبر تازه و انتخاب نشده برزیل برسمیت شناخته شود؟

مقامات آمریکا هنوز اعلامیه های رسمی در مورد بحران سیاسی در آن کشور را صادر نکردند. ولی همه چیز می‌تواند بزودی عوض شود. الویزیو نونس نماینده با نفوذ پارلمان برزیل و متحد میشل تمر کفیل رئیس جمهور وارد واشنگتن شد و قرار است با کارمندان بلندپایه از جمله با معاون وزیر خارجه و توماس شنون سفیر سابق آمریکا در برزیل ملاقات کند.

الویزیو نونس از چهره‌های کلیدی مخالفان برزیلی است. ظاهراً وی برای کسب حمایت از آمریکا به واشنگتن آمده است. بعید است که مداخله وزارت خارجه آمریکا باب طبع ساکنان برزیل باشد زیرا بسیاری از آن‌ها از نقش آمریکا در کودتا های آمریکای لاتین انتقاد می کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала