آمریکا "الواح هخامنشی" را به ايران تحويل می دهد

© Flickr / A.Daveyперсеполис
персеполис - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمدحسن طالبيان٬ معاون ميراث فرهنگی سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری ایران اعلام کرد آمریکا آماده تحویل آثار تاریخی الواح هخامنشی به ایران است.

به گزارش خبرگزاری "ایسنا"، معاون ميراث فرهنگی سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری ایران تاکيد کرد: الواح هخامنشی آماده انتقال به ایران است و درباره نحوه بسته بندی و ارسال آن در حال گفت وگو هستيم. ٬ به نظر میرسد روند استرداد آثار تاریخی از کشورهای دیگر به ایران٬ پس از برگرداندن چهار محموله به کشور هنوز روند موفقيت آميز خود را طی می کند و قرار است به زودی محموله نهایی «الواح هخامنشی» به کشور برگردانده شود.

محمدحسن طالبيان٬ معاون ميراث فرهنگی سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت دانشگاه شرق شناسی شيکاگو آماده تحویل الواح هخامنشی به ایران است. این الواح اکنون در دیوان عالی کشور آمریکا قرار دارد. طالبيان گفت آنها حتی از ما خواسته اند تا درباره بسته بندی این الواح جلسه برگزار کنيم. او اضافه میکند: خوشبختانه بحث های حقوقی استرداد این الواح تاریخی به پایان رسيده است. به گزارش ایسنا٬ الواح هخامنشی شامل بيش از 30 هزار لوح بود که در سال 1314 بر اساس مصوبه دولت از طریق کشتی به موسسه شرق شناسی دانشگاه شيکاگو فرستاده شد و سال 1316 به آنجا رسيد. بر آن اساس قرار بود در مدت سه سال بررسیهای کارشناسی و مطالعات روی این الواح انجام و به ایران برگردانده شود٬ چند سال نخست که این اقدام انجام نشد٬ اما با پيگيریها بخشی از الواح در سال 1327 به ایران برگردانده شد٬ بخشی نيز در سال 1350.همچنين بخش دیگری از آنها در سال 1383 به ایران برگردانده شد٬ اما هنوز بخشی از الواح در آن موسسه است. از سوی دیگر در انفجاری که در سال 1997 ميلادی در بيت المقدس رخ داد چند یهودی به بهانه جبران خسارت و ارتباط واهی ایران با این انفجار درخواست توقيف الواح را کردند و آنها توقيف شد. تا اینکه در چند مرحله ایران در جلسات دادگاهه ایی که در این زمينه برگزار شد٬ حاضر شد و ثابت کرد که الواح جنبه تجاری ندارند و آثاری با جنبه فرهنگی و مطالعاتی بوده و قابل توقيف نيستند. در طول چند سال گذشته و به دنبال برگزاری دادگاه های این الواح پژوهشی و تاریخی٬ وکلای مرکز شرق شناسی شيکاگو می گفتند از یک سو در هشت سال دولت گذشته پيگيری زیادی برای استرداد این اشياء نشده است و از سوی دیگر با مطرح شدن این بحث که آن الواح تجاری نيستند و دادگاه نباید آنها را توقيف میک رد٬ تاکيد شد که وکلای ایرانی باید در این پرونده وارد شوند و حالا با توجه به صحبتهای طالبيان٬ به نظر میرسد ایران در پرونده الواح هخامنشی برنده شده است

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала