گزارش و تحلیل

عربستان سعودی نیت سربسر و در تنگنا گذاشتن آمریکا را دارد

© Sputnik / Natalia SeliverstovaБанкноты долларов США
Банкноты долларов США - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به نظر می رسد، وزارت مالیه ایالات متحده از این که چرا آمریکا خیلی وقت ناز و غمزه عربستان سعدی را می خورد که سپاسگزار و منتگزار واشتگتن از تخریب معدن نفتی خودش شده است، پرده برداشت.

به گزارش آژانس خبرگزاری Bloomberg با استناد به داده های وزارت مالیه ایالات متحده، از تاریخ ماه مارس 2016 مقدار اوراق خزانه آمریکا که در دست عربستان سعودی قرار دارد ، 116،8 میلیارد دلار است. تا این اواخر کدام داده های دقیق مبنی بر بدهی ایالات متحده به الریاض هیچ جا منتشر نشده بود.
در نتیجه نشر این سند، معلوم شد که عربستان سعودی شامل ده دارندگان خارجی از بدهی دولت آمریکا می باشد که در رأس آن چین با 1،3 و ژاپن با 1،1 تریلیون دلار قرار دارند. مطابق داده های اخیر، در میان سه کشور پیش رو نقتی که دارنده خارجی از بدهی آمریکا هستند، امارات متحده عربی با 62،5 و کویت با 31،2 میلیارد دلار هم شامل می شوند. آشکار است که عربستان صعودی از این دو کشور عربی، فاصله چشم گیری دارد.
ولی این هم حرف آخر نیست. به گزارش وزارت مالیه آمریکا، حجم و مقدار واقعی بدهی آمریکا در مقابل عربستان سعودی می تواند از رقم مزبور هم زیاد باشد چون که طبق اطلاعات دیگر، ذخایر ارزی عربستان سعودی 587 میلیارد دلار تخمین زده می شود. مطابق مقررات متفق القول بانکهای مرکزی، توصیه می شود دو سوم ذخایر ارزی کشور را در حسابهای دلار ی نگه داشته شود. یک سوم باقی مانده تعهدات، می توان در جایی دور از صاحل نگه داری شود. به این خاطر، جواب دقیق سوئالی که کدام خجم اوراق قرضه امریکایی در دست الریاض قرار دارد، امکان پذیر نیست. رقم اعلام شده وزارت مالیه ایالات متحده که 116،8 میلیارد تخمین شده است، می تواند فقط حد پایینی محدوده بدهی شمرده شود.
یاد آوری می کنیم که چندی پیش "The New York Times" اظهارات مقامات عربستان سعودی که گویا می توانند 750 میلیارد دلاری دارایی های آمریکا که متعلق به الریاض می باشد، به فروش برساند. این واکنش عربستان سعودی در بَدَل آمریکا که خواستار تصویب قانونی برای جلب عربستان سعودی به عنوان متهم عمل تروریستی 11 سپتامبر بود.
معاذالک، با در نظر داشت اظهارات طرف سعودی، در اختیار مقامات این کشور می تواند تا 750 میلیارد دلار اوراق خزانه آمریکایی باشد که بسیار بیشتر از رقم نشر شده وزارت مالیه ایالات متحده است.
در نگاه اول به نظر می رسد که با این رَویه، سعودی ها آمریکا را سخت سربسر و در تنگنا گذاشته و صدد تنگتر کردن راه علاج اند. نیت و نقشه سعودی ها آشکار است، چون که اوراق خزانه آمریکا به مبلغ 116،8 میلیارد دلار کافی است که عصاب آمریکا را تا اندازه ای خراب کند. برای این کار سعودی ها بهانه و علل غیر موجه کافی دارند و مهمترینش، متهم کردن آنها به حوادث 11 سپتامبر نه، بلکه حساب کردن آمریکا سر ایران متخاصم در منطقه خاور میانه است.
از طرف دیگر، با داشتن 116،8 یا 750 میلیارد دلار اوراق بهادار آمریکایی در دست خود، الریاض جرئت تحقق بخشیدن به تهدیدهای خود ندارد.
ایگور سوزدالتسِف، کارشناس اقتصادی روسی در این باره چنین توضیح داد:"من از تهدید دولت آمریکا توسط عربستان سعودی مبنی بر فروش گسترده دارایی های آمریکایی، تعجب می کنم. بیهوده آنها با آمریکا پنجه می اندازد. آمریکایی ها چند بار دست به بحران های ساختگی 2007-2009 با بهانه ای نشاندن در جای خود طلبکاران بی پروا، زده بودند. در تجارت این "پیاده کردن مسافرین بی پروا" تعبیر میشود یعنی افت مصنوعی قیمت دارایی ها و بیرون راندن اکثر بازیگران از بازار است. سپس با حضور چند بازیگز عمده، شروع می کنند به تجدید کردن رشد قیمت دارایی ها. این چنین بازی احتمال دارد تکرار شود و اول از همه، سعودی ها ضرر خواهد دید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала