ماده یک طرح الزام دولت ایران به اخذ غرامت از امریکا در مجلس تصویب شد

© Sputnik / Vladimir Fedorenko /  مراجعه به بانک تصاویر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ موافقت کردند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ موافقت کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش شبکه تلویزیونی ایرانی "پرس تی وی"، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران پس از تصویب کلیات طرح دو فوریتی الزام دولت جمهوری اسلامی به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات امریکا علیه ایران و اتباع ایرانی، وارد جزئیات شده و مادۀ یک طرح الزام دولت ایران به جبران خسارت و اخذ غرامت از امریکا را به تصویب رساندند.

به گزارش "پرس تی وی"، براساس این ماده، با تصویب نمایندگان مجلس به منظور استیفای حقوق ملت ایران، دولت موظف است راساً یا از طریق حمایت از اشخاص و اتباع جمهوری اسلامی ایران، اقدامات مقتضی از جمله اقدامات حقوقی را جهت جبران خسارت و اخذ غرامت کامل از دولت ایالات متحده امریکا به جهت نقش این کشور در موارد زیر به عمل آورد:
1.خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از کودتای 28 مرداد 1332
2.خسارت‎‏های مادی و معنوی ناشی از کودتای نوژه
3. خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از جنگ تحمیلی (جنگ ایران و عراق)
4. خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از شهادت بیش از 223 هزار نفر و 600 هزار نفر ایثارگر، جانباز و ‌آزاده (در جنگ ایران و عراق)
5. خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از شهادت بیش از 17 هزار نفر شهید ترور
6. خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از حمله به سکوهای نفتی
7. خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از جاسوسی علیه ایران توسط ایالات متحده و یا با حمایت و نقش‌آفرینی ایالات متحده
8. خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از انسداد، مصادره و یا تصرف در اموال و دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران، نهادها و موسسات دولتی یا عمومی جمهوری اسلامی ایران یا مقامات آن
9. کلیه خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی (دولت اسرائیل) که با حمایت یا نقش‌آفرینی امریکا انجام پذیرفته یا می‌پذیرد.
10. کلیه خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از سایر اقدامات و یا وقایعی که با حمایت یا نقش‌آفرینی ایالات متحده امریکا روی داده یا روی خواهد داد.
نمایندگان مجلس امروز کلیات طرح دو فوریتی الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات امریکا علیه ایران و اتباع ایرانی را با 74 رای موافق، 7 رای مخالف، 4 رای ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر تصویب کردند.
مجلس شورای اسلامی در تاریخ 26 اردیبهشت دو فوریت طرح اخذ غرامت از امریکا را با رای قاطع نمایندگان تصویب کرد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در نشست علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، دو فوریت این طرح با 181 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала