اتحاد میتسوبیشی و نیسان

© REUTERS / Chaiwat Subprasom نمایش مدل خودرو میتسوبیشی
نمایش مدل خودرو میتسوبیشی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیسان یک سوم سهام شرکت رقیب را بدست خواهد آورد .

شرکت  ژاپنی « میتسوبیشی موتورز»  و « نیسان»  مذاکرات در خصوص اتحاد این دو شرکت را مورد تأیید قرار دادند.  این مذاکرات در زمینه جنجال و افت شدید قیمت سهام  میتسوبیشی آغاز شد.

 در ماه آوریل، ریاست  شرکت میتسوبیشی اعتراف کرد  که طی 25 سال اخیر،   تست های نادرستی  در خصوص مصرف  سوخت به انجام می رساند.  از این نظر قیمت سهام شرکت تا 40 درصد افت کرد.  در ژاپن فروش 4 مدل خودرو — eK Wagon و eK Space, Dayz و Dayz Roox متوقف شد.  در عین حال فروش 10 مدل دیگر  که جزئی از جنجال  کاهش مصرف سوخت  شده اند  نیز ممکن است متوقف شود، از جمله خودروهای Pajero   و  Outlander که در بازار روسیه به فروش می روند.  در سازمان استاندارد روسیه اعلام شد  که توضیحات ضروری در این خصوص  برای خریداران این خودرو ارسال خواهد شد.

با وجود بروز  این جنجال،  دو شرکت « میتسوبیشی موتورز» و« نیسان»  قصد دارند  مشارکت خود  تا ائتلاف استراتژیکی را  پیش ببرند.  جالب ترین نکته در این ماجرا آن است  که نقش اصلی  به یک غیر ژاپنی محول شده است.

 یلنا لئونتیووا کارشناس روس از انستیتوی  اقتصاد جهانی در این خصوص گفت: کارلوس گوسن — Carlos Ghosn  قهرمان این  ماجراست  که یک مدیر دارای شهرت جهانی است.  او  یک مسیحی لبنانی است که در فرانسه بزرگ شده است و مسلط به 5 زبان  از جمله عربی و ژاپنی است.  در ژاپن او را خودی و قهرمان ملی  می دانند.  این یک مورد بسیار نادراست، زیرا در ژاپن  نسبت به  خارجیان با احتیاط زیاد برخورد می کنند.  علت شهرت او چیست؟  او به دلیل  رفع بحران در شرکت نیسان در سال 1999  مشهور شد.  نیسان در  تله بحران شدید اقتصادی گرفتار شده بود.

 شرکت های خودروسازی در ژاپن زیادند  و وقتی نیسان  که در ردیف دوم فهرست رتبه بندی شرکت های ژاپن قرار دارد، داشت  موضع عالی خود در بازار را از دست می داد،  کارلوس توانست با  به حداقل رساندن مخارج شرکت،  نیسان را از بحران شدید خارج سازد.  هم اکنون نوبت میتسوبیشی رسیده است، هر چند این شرکت فقط  خودرو تولید نمی کند.  شرکت میتسوبیشی  در رشته های دیگر مانند  ابزار سازی،  ساخت  موتور،  کشتی سازی و هواپیماسازی   سرمایه گذاری می کند.  یعنی  بخش خودرو ،  تجارت اصلی شرکت نیست.  با وجود این، شرکت میتسوبیشی ساخت خودرو های برقی را آغاز و 9 مدل  جدید را  معرفی و تبلیغ کرد.  اما به دلیل فریب مردم، جنجال وحشتناک سر بلند کرد. در چنین وضعیتی، کارلوس گوسن  پیشنهاد همکاری کرد تا راهی برای  خروج میتسوبیشی از این وضعیت پیدا شود.  هم اکنون  شرکت های خودروسازی ژاپن  شرکت های  فراملی  هستند.  کارلوس گوسن  نیز مدیری دراین سطح است-  او عضو  شورای مدیران  شرکت فرانسوی « رنو» است و از سال 2013 میلادی  ریاست شورای  مدیران « آوتوواز» را  عهده دار است، یعنی  در چند کشور  و  در چند جهت  بطور همزمان کار می کند. چنین است مشخصات  قهرمان اصلی  اتحادیه  جدید خودروی ژاپن.

گفته می شود  که  صنعت خودرو تا حدی برای ژاپن اهمیت دارد  که اگر  این عرصه با مشکلی روبرو شود ، تمام اقتصاد ژاپن  « به عطسه می افتد».  حال باید دید این عقیده تا چه حد  نزدیک به واقعیت است.

یلنا لئونتیوا  در این خصوص گفت: هر  کارخانه  تولید خودرو انواع رشته ها را با هم متحد می کند.  بدین ترتیب وقتی رشته ای با بحران روبرو می شود  تمام زنجیره  فعالیت شرکت  آسیب می بیند. هم اکنون تقریبا  کل اقتصاد جهان  بر اساس  باصطلاح «زنجیره  قیمت اضافی» استوار شده است.  وقتی سانحه  نیروگاه اتمی « فوکوشیما» بروز کرد، چند کارخانه کوچک  تولید رنگ  و اجزاء برای  خودروها  ویران شد. این موضوع  مشکل بزرگی برای  تجارت ژاپن شد. از اینرو نقش  صنعت خودروسازی برای  اقتصاد ژاپن  اهمیت زیادی دارد.

هم اکنون  گزینه های متفاوت  اتحاد شرکت های « میتسوبیشی موتورز» و « نیسان»بررسی می شوند. اما مشخص  است که نیسان  یک سوم  سهام شرکت  رقیب را بدست خواهد آورد و  تنها سهامدار بزرگ  خواهد شد.  شرکت های « میتسوبیشی» و « نیسان» در  خصوص همکاری در  رشته هایی  مانند  خرید،  پلتفرم  مشترک برای  خودروها، تبادل فناوری  و استفاده مشترک از  کارخانه ها و غیره به توافق رسیدند.  انتظار می رود که قرارداد این معامله  تا پایان سال جاری  به امضا برسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала