گزارش و تحلیل

محقق: لغو تحریم ها به معنای حل همه مسایل موجود میان باکو و تهران نیست

© Sputnik / Konstantin ChalabovВид на Баку со смотровой площадки
Вид на Баку со смотровой площадки - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران و آذربایجان همیشه روحیه ارتقاء مناسبات اقتصادی فی ما بین را داشته و به نظر می‌رسید که تحریم ایران از سوی غرب یگانه مانع در این راه بود. اینک چند ماه است که تحریم ایران بر داشته شده لیکن تغییرات خاصی در مناسبات بین دو بازیگر اساسی قفقاز جنوبی باز هم مشاهده نمی‌شود.

اسپوتنیک با «واسیلی پاپاوا» ایران شناس و کارشناس در امور خاور نزدیک گرجستان مصاحبه کرده و معلوم نمود که علت این وضعیت چیست. به گفته پاپاوا، البته ایران پس از لغو تحریمات از لحاظ مناسبات متقابل اقتصادی با جنوب قفقاز و اروپا از امکانات فراوانی برخوردار شد.

او گفت:

«آنچه به آذربایجان مبربوط است باید اشاره کرد که در این مورد لغو تحریمات کل اختلافاتی موجود میان باکو و تهران را برطرف نمی کند».

این همصحبت اسپوتنیک بر آن است که امروز توافقات ژئوپلیتیک کنونی نسبت به قراردادهای اقتصادی که در زمان بازدید اخیر پرزیدنت الهام علی اف از تهران منعقد شده بودند از اهمیت بیشتری برخوردارند.

وی تأکید کرد:

«من گمان می‌کنم که برای بهبود مناسبات میان دو کشور باید یک نوع حرکت محسوس ژئوپلیتیک صورت گیرد».

به گفته پاپاوا، موضع ایران در مورد بسیاری مسایل با موضع آذربایجان- متحد ترکیه و عضو ناتو فرق دارد. با در نظر داشت این نکته و اینکه در حال حاضر تعداد نمایندگان غرب در قفقاز جنوبی خیلی زیاد است وضعیت اقتصادی ایران دشوار است.

این کارشناس تأکید کرد که الان مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای قفقاز جنوبی نه تنها اولویت های سیاسی رهبری این کشور ها را نشان می‌دهد بلکه از اهمیت جهانی برخوردار است. همه می‌دانند که نفوذ غرب در قفقاز جنبه مطلق دارد و از این رو هیچ گونه پروژه های اقتصادی مقیاسی با شرکت ایران ممکن نیست در این منطقه پیاده شوند.

پاپاوا در پایان ذکر کرد، ولی اگر حوادث از سال‌های نود تا روزهای کنونی دنبال شود می‌شود گفت که در آن روز ها مناسبات باکو و تهران به مراتب سردتر بود ولی وضع عوض شد و ایران با موفقیت به سمت بازار قفقاز جنوبی پیشروی می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала