عربستان خبر ممنوعیت حضور اتباع ایران در مراسم حج را تکذیب کرد

© REUTERS / Ahmad Masoodآیا ایرانی ها امسال به حج می روند؟
آیا ایرانی ها امسال به حج می روند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات عربستان بیانیه علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران درباره کارشکنی ریاض در ایجاد شرایط برای سفر زائران ایرانی خانه خدا به مکه و مدینه را تکذیب کرد.

محمد بنتن، وزیر حج عربستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "الاخباریه" اعلام کرد ایران یگانه مشوری است که از امضای توافقنامه حج امتناع ورزیده و تعدادی از شرایط را مطرح ساخته است". به گزارش سایت خبر دولتی سعودی "سبق"، مقامات ایران خواستار صدور روادید برای اتباع خود در داخل ایران شده اند.
به گزارش سایت"عصر ایران" پیشتر وزیر فرهنگ و و ارشاد اسلامی ایران گفته بود:" سیاست کلی نظام این است که تمام تلاش‌مان را به کار بگیریم که زائران ما به حج بروند. اما تجربه ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که عربستان مایل به همکاری در این زمینه نیست". جنتی با بیان اینکه در زمینه تامین مسکن زائران، حمل و نقل و ویزا نتوانستیم با مقامات سعودی به توافق برسیم اظهار کرد: آن‌ها حاضر به کمترین همکاری نشدند و از طرفی یک سری برنامه‌های تحکمی هم ابلاغ می‌کنند که جمهوری اسلامی باید این کارها را بکند! ما به هیچ وجه زیر بار آن مسائل نمی‌رویم. اگر نظرات ما تامین شود حج را انجام می‌دهیم و در غیر این صورت حج انجام نخواهد شد.
وی تاکید کرد: "امنیت زائران حتما باید تامین شود. در حال حاضر ما در عربستان کنسولگری نداریم و خدمات کنسولی امکان‌پذیر نیست. در مورد ویزا هم که به صورت الکترونیک است به هیچ وجه توسط کشور ثالث قابل صدور نیست و باید حتما در کشور خودمان انجام شود. ضمن اینکه حرمت زائران بیت الله هم باید رعایت شود اما با توجه به نوع برخورد سعودی‌ها حتی با هیات اعزامی ما به نظر نمی‌رسد که آن‌ها این حرمت را حفظ کنند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала