گزارش و تحلیل

پیروزی ترامپ اجتناب‌ناپذیر می‌شود

© REUTERS / Lucas JacksonКандидат в президенты США Дональд Трамп в Нью-Йорке
Кандидат в президенты США Дональд Трамп в Нью-Йорке - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری در ایالت ایندیانا آمریکا هفته گذشته نشان داد که «معامله ضد ترامپ» قبلاً حاصل شده میان دو شرکت کننده دیگر این مسابقه – تد کروز سناتور از تگزاس و جان کیسیک فرماندار اوهایو بی‌پایه بود.

آن‌ها قصد داشتند کاری کنند تا از معرفی آن میلیاردر جنجالی بعنوان یگانه نامزد حزب جمهوری خواهان در انتخابات عنقریب ممانعت شود. برای این کار ترامپ باید آرای 1237 هیات نمایندگی  را جمع آوری کند.

بدبینان از همان ابتدا می‌گفتند که این توافق بسیار دیرهنگام است ولی کروز و کیسیک باز هم می‌خواستند به کمک آن معرفی ترامپ از طرف آن حزب را مختل کنند. قرار بود که کیسیک  در ایندیانا در ایالتی که کروز  در آن مواضع استوارتری دارد زیاد تبلیغ نکند و کروز به نوبه خود در ایالت های اورگون و نیو مکزیکو به فعالیت‌های انتخاباتی شدید نپردازد. تا موقع عقد این معامله مواضع هر دو نامزد فراتر از امکان ریاضی معرفی خودبخودی شان بودند، هر دو فقط بایستی به این امید داشته باشند که ترامپ نخواهد توانست تعداد لازم آرا را کسب کند و 18 ژوئیه در کنگره حزب جمهوری خواه در کلیولند یکی از آن‌ها برای نامزدی نهایی ریاست جمهوری آمریکا از طرف این حزب معرفی خواهد شد.

الان این امید در اتنخابات مقدماتی ایندیانا نقش بر آب شد زیرا با وجود مواضع «محکم» کروز، ترامپ بیش از نصف آرا را از آن خود ساخت. در حال حاضر برای این میلیاردر تنها این باقی‌مانده که از میان 520 رأی هیات نمایتدگی  190 رأی را جمع آوری کند و کمتر کسی وجود دارد که در این کار شک دارد. خروج کروز از مسابقه وضع جمهوری خواهان محافظه کار را فقط بدتر کرد: حالا آن‌ها مجبور اند فقط به نفع کیسیک رأی بدهند که از پیش محکوم به ناکامی است. دیده می‌شود که فاصله ترامپ تا پیروزی بسیار نزدیک است و از این رو افرادی که می‌خواستند به کروز رأی بدهند می‌توانند موضع خود را به سود پیشتاز مطلق این مسابقه عوض کنند.

تصویر برهنه از دونالد ترامپ در نمایشگاهی در لندن به نمایش گذاشته می شود - اسپوتنیک ایران
نظرسنجی : حدود نیمی از آمریکایی ها می خواهند به ترامپ رأی دهند تا جلوی پیروزی کلینتون را بگیرند

فرجام این مرحله انتخابات مقدماتی دراماتیک بود: ترامپ چندی پیش از رایگیری کنایه کرد که پدر کروز در قتل پرزیدنت جان کندی در دالاس در 1963 دست داشته و به عکسی اشاره کرد که در آن رافائل کروز مهاجری از کوبا در یک‌جا با قاتل لی هاروی اسوالد قرار دارد. مجله National Enquirer این عکس را منتشر کرد. در جواب کروز سخنان استهزا آمیز زیادی گفت و ترامپ را «دروغ‌گوی بیمار گونه» نامید.

وی گفت: «صبح امروز دونالد ترامپ به تلویزیون ملی رفت و پدر من را مورد حمله قرار داد. دونالد ترامپ پدر من را به دست داشتن در قتل JFK  یعنی جان فیتزجرالد کندی متهم کرد. راستش این هذیان گویی است. این  موضع مدللی نیست بلکه تهمتزنی است. شاید من باید فراتر بروم و بگویم که بله پدرم JFK  را کشته و بعلاوه او الویس مخفی است و جسد جیمی هوفا (رهبر مشهور سندیکایی مفقود شده در 1975) در محوطه او خاکسپاری شده است».

و اما آنچه به حزب دمکرات مربوط است باید گفت که رایگیری آن در ایندیانا به پیروزی سناتور برنی سندرز انجامید ولی هیلاری کلینتون باز هم اطمینان دارد که با کسب کمتر از 200 رأی هیات ها به طور اتوماتیک برای نامزدی نهایی معرفی خواهد شد. مسابقه ریاست جمهوری در آمریکا هنوز پایان نیافته و ترامپ و کلینتون روز به روز بیشتر از همدیگر انتقاد می‌کنند و ظاهراً برای مناظره تلویزیونی آماده می‌شوند که انتخاب کنندگان آمریکایی از ژویئه تا اکتبر شاهد آن‌ها خواهند بود. انتخابات 8 نوامبر برگزار می‌شود و اکثر ناظران پیروزی کلینتون را پیشبینی می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала