گزارش و تحلیل

کارشناس روس: مسکو منتظر ابتکار عمل دوستانه از طرف آنکارا است

© AFP 2023 / Adem Altanاحمد داووداغلو
احمد داووداغلو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنان داووداغلو در چارچوب خط مشی سیاسی هر دو کشور می گنجد.

احمد داووداغلو نخست وزیر ترکیه اظهار کرد که روسیه و ترکیه با وجود انهدام هواپیمای سوخوی روسیه در حریم هوایی سوریه همون قبل دو کشور مهم منطقه باقی می مانند و به یکدیگر نیاز دارند.

رادیو اسپوتنیک با ادوارد پالیتایف سیاست پرداز روس راجع به سخنان داوود اغلو و پاسخ احتمالی مسکو به گفتگو

پرداخت. پالیتایف معتقد است که سخنان داووداغلو در چارچوب خط مشی سیاسی هر دو کشور می گنجد.

این کارشناس روس همچنان می گوید که نخست وزیر ترکیه برای چندمین بار تفهمیم می کند که ترکیه خواهان از سرگیری ارتباطات با روسیه است. روزنامه بریتانیایی تایمز در ماه نوامبر سال گذشته راجع به همین موضوع یک مطلب نوشته بود. روزنامه تایمز روسیه را با داعش مقایسه می کند و می گوید که روسیه برای تمامیت ارضی برخی دول در حکم تهدید است و روسیه این مقاصد خود را در پشت عملیات سوریه مخفی کرده است.

تحلیل گر روس در ادامه می گوید که مسکو به سخنان داووداغلو اعتماد ندارد. به همین خاطر کرملین فقط بعد از عذرخواهی ترکیه به خاطر انهدام هواپیمای سوخومی حاضر به آشتی می شود.

پالیتایف همچنین تاکید کرد که نخست وزیر ترکیه زمان مناسبی را برای بیان این اظهارات انتخاب کرده است: در حال حاضر اروپا برای لغو روادید با ترکیه آماده می شود. و از طرف دیگر ترکیه امروز در شرایط آرامی برای صحبت از صلح و دوستی برخوردار است.

کارشناس روس می گوید که گردشگران روس امسال به ترکیه نمی روند و فصل توریسم با افت حجم گردش پولی بین دو کشور مصادف شده است. بنابراین مسکو منتظر گام اول و اثبات دوستی از طرف ترکیه می ماند.

به گفته پالیتایف، شانس بهبود روابط امروز به رفتار دیپلماتیک ترکیه بستگی دارد، این در حالی است که سخن پراکنی های مختلف از طرف ترکیه بازی را سخت تر می کند. به اعتقاد کارشناس ما، تمام مسایل در سکوت حل خواهند شد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала