گزارش و تحلیل

ورود تانک های امریکایی به گرجستان

© AP Photo / Pablo Martinez Monsivaisفرمانده نیروهای زمینی امریکا در اروپا
فرمانده نیروهای زمینی امریکا در اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تانک امریکایی مدل ام1 آ2 «آبرامز» برای شرکت در رزمایش بزرگ ابعاد نظامی نوبل پارتنر 2016 وارد گرجستان شد.

ژنرال بن خوجس فرمانده نیروهای زمینی امریکا در اروپا سپتامبر سال گذشته درباره برنامه رزمایش بهاره با حضور تانک امریکایی «آبرامز» در جریان سفر وی به تفلیس و شرکت در کنفرانس بین المللی امنیت «چشم انداز استراتژیک اروپا. امنیت، فرصت های اقتصادی، آزادی و کمال انسانی در کشورهای خط مقدم» خبر داده بود. فرمانده امریکایی در اروپا گفته بود: «یکی از وظایف اصلی امریکا در رزمایش آتی امریکا — گرجستان آزمایش سرعت عمل تجهیزات نظامی امریکا و عملکرد سربازان در خاک گرجستان است».

سربازان امریکایی در عرض 3 روز وظایف خود را انجام دادند. به گفته خبرگزاری «ъ» در وزارت دفاع گرجستان، تجهیزات نظامی امریکا از جمله 14 تانک ام 1 آ2 آبرامز و نزدیک به 20 خودروی جنگی پیاده نظام مدل بردلی روز 2 مه از بندر وارنای بلغارستان بارگیری شده و شب 5 مه در بندر پوتی واقع در گرجستان وارد شده است.

تفلیس معتقد است که استفاده از تانک های نظامی ارتش امریکا در رزمایش نظامی یک حادثه تاریخی محسوب می شود. سال گذشته امریکایی ها برای رزمایش نوبل پارتنر 2015 این تانک را آورده بودند. و امسال بیش از 10 تانک نظامی ارتش امریکا مدل آبرامز در این رزمایش حاضر می شوند. به گفته ایراکلی آلاداشویلی سردبیر مجله مستقل تحلیلی نظامی «آرسنال»، خیلی ها مایل بودند قدرت و استقامت این تانک ها را بسنجند. امروز شرایط خاصی بوجود آمده و برای اولین بار در تاریخ تانک امریکایی ام 1 آ2 ابرامز و تانک  روسی ت-90آ ولادیمیر در مقابل هم قرار می گیرند. البته 90 فروند تانک ولادیمیر در هفتمین پایگاه نظامی روسیه در آبخازیا مستقر هستند.

به گفته وزارت دفاع گرجستان، رزمایش نوبل پارتنر 2016 تا روز 26 مه یعنی روز استقلال گرجستان ادامه خواهد داشت. در این روز 1،300 سرباز از جمله 650 سرباز امریکایی، 150 سرباز بریتانیایی و 500 سرباز گرجی حضور خواهند داشت. علاوه بر تانک آبرامز و خودروهای زرهی پیاده نظامی، چند هواپیمای حمل و نقل نظامی مدل اس 130 نیز در رزمایش شرکت می کنند.

هدف از رزمایش را آمادگی سربازان گرجی برای شرکت در نیروهای واکنش سریع ناتو اعلام کرده اند. در پایان رزمایش نوبل پارتنر 2016، نظامیان امریکایی و بریتانیایی در رژه روز استقلال گرجستان شرکت خواهند کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала