گزارش و تحلیل

"شاید داعش با کمک نیروهای خود ، گاز خردل تولید می کند"

© Fotolia / Nevenm"شاید داعش با کمک نیروهای خود ، گاز خردل تولید می کند"
شاید داعش با کمک نیروهای خود ، گاز خردل تولید می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روند نابودی تاسیسات مخصوص تولید تسلیحات شیمیایی در جهان و به ویژه در سوریه چطور پیش می رود؟

احمد اوزیومجیو، رئیس کل سازمان ممنوعیت تسلیحات شیمیایی که این هفته سفر رسمی به مسکو داشت به این سوال و سوالات دیگر پاسخ گفت.
سوال اول از آقای اوزیوجیو: شما تلاش مسکو را در کار نابودی تسلیحات شیمیایی چطور ارزیابی می کنید؟
تلاش مسکو در کار نابودی تسلیحات شیمیایی را بسیار موفقیت آمیز ارزیابی می کنم. در حال حاضر روسیه 93 درصد ار منابع تسلیحات شیمیایی خود را نابود کرده است. اکنون چند مجموعه برای نابودی تسلیحات شیمیایی کار خود را تمام کرده و بسته شده اند. در ماه نوامبر سال گذشته من در مراسم بسته شدن مجموعه ی " مارادیکوسکی" شرکت داشتم. در حال حاضر در کیزنر کار نابودسازی مجموعه ی آخر تسلیحات شیمیایی ادامه دارد. تا امروز 50 درصد منابع باقی مانده نابود شده اند. من تصور می کنم که این کارها طی چند سال به اتمام خواهد رسید. روسیه کار خود را در زمینه نابودسازی تسلیحات شیمیایی انجام می دهد و از یک طرف بسیار سریع و از طرف دیگر امن است و هیچ ضرری برای ساکنین محلی و محیط زیست به همراه ندارد که بسیار مثبت ارزیابی می شود.
در رسانه ها اطلاع داده شد که تسلیحات شیمیایی سوریه به طور کامل نابود شده است. کارنابودسازی تاسیسات تولید تسلیحات شیمیایی در چه وضعیتی است؟
تمامی منابع تسلیحات شیمیایی که توسط سوریه اعلام شدند از این کشور خارج شده و نابود شدند. کارهای آخری برای نابود سازی تسلیحات شیمیایی در پایان سال 2015 به اتمام رسید. متعاقبا ، منابع اعلام شده ای از تسلیحات شیمیایی سوریه باقی نمانده است. در ارتباط با تاسیسات تولیدی ، تا به امروز منطبق با کنوانسیون کلا 11 مجموعه نابود شده اند. اما اکنون یک مجموعه غیر قابل دسترسی است. ضمنا یک مجموعه دیگر تولید گاز "رایسین" هنوز از بین نرفته است. این مجموعه پیشتر گزارش نشده بود و خارج از مرزها ی محدوده ی تحت کنترل دولت سوریه قرار دارد. همچنین مجموعه سوم هم هست که در محدوده ی تحت کنترل دولت سوریه قرار ندارد. گمان می شود که تمامی این سه مجموعه در آینده ای نزدیک نابود شوند. اما نباید فراموش کرد که در این سه مجموعه هیچ تجهیزاتی وجود ندارد. در واقع این تاسیسات در وضعیتی هستند که حتی اگر نابود نشوند هم برای تولید تسلیحات شیمیایی قابل استفاده نیستند. و ضمن اینکه طبق قوانین کنوانسیون آنها را باید در آینده ای نزدیک از بین برد.
دررسانه ها اغلب می نویسند که شبه نظامیان گروهک " داعش" ممکن است از تسلیحات شیمیایی استفاده کنند. آیا این حدس و گمان ها پایه و اساسی دارد؟
استفاده از تسلیحات شیمیایی از آن تاسیساتی که در سوریه وجود داشت برای داعش عملا غیر ممکن است. اما حدس و گمان هایی وجود دارد که داعش توسط نیروهای خود گاز خردل تولید می کند. تولید این ماده به مقدار کم از نقطه نظر فنی ممکن است. تا به امروز داعش هیچ گونه بیانیه ای برای تولید و یا استفاده از تسلیحات شیمیایی صادر نکرده است. در عین حال در سوریه و در عراق نشانه های جدی و شک و تردیدی وجود دارد که داعش از تسلیحات شیمیایی استفاده می کند. متخصصین فنی ما نشانه های استفاده از گاز خردل را مشاهده کرده اند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که چه کسی آنرا به کار برده است. ضمن آنکه به گفته ی شاهدین و کسانی که از حملات شیمیایی آسیب دیده اند ، گاز خردل توسط گروهک داعش استفاده شده است.
در کل آیا کارنابودسازی تسلیحات شیمیایی در جهان در جریان است؟ آیا در این مسیر مشکلاتی بروز می کند که شما بخواهید توجه ویژه به آن معطوف گردد؟
در حال حاضر192 کشور به کنوانسیون مربوط به ممنوعیت تسلیحات شیمیایی پیوسته اند. چهار کشور هنوز به آن ملحق نشده اند یعنی اسرائیل ، مصر، سودان جنوبی و کره شمالی. امیدواریم که این کشورها هم در آینده ای نزدیک به کنوانسیون بپیوندند. کلا هشت کشور از تمامی اعضای این کنوانسیون دولی هستند که تسلیحات شیمیایی دارند ، یا آنرا نابود کرده اند و یا به نابودی تسلیحات خود ادامه می دهند. در بین آنها روسیه و آمریکا کشورهایی هستند که بیشترین منابع تسلیحات شیمیایی را دارند. آنها در کار نابودی تسلیحات روندهای جدی را دنبال می کنند. در عین حال برخی از منابع تسلیحات شیمیایی که پس از رژیم سابق در عراق باقی مانده اند را نگه داری می کنند. کارهای فنی برای نابودی مطمئن آنها ادامه دارد. همینطور هم در لیبی ، جایی که چندی پیش دولت جدیدی بر سر کار آمد که توسط جوامع بین المللی به رسمیت شناخته شد. ما امیدواریم که در همکاری با مقامات محلی به زودی کار نابودی تسلیحات شیمیایی در این کشورها به اتمام برسد. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала