بچه سربازهای غرب

© AP Photoعملیات جنگی در عراق
عملیات جنگی در عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در جهان 40 درصد بچه سرباز ها دخترانی هستند که در بردگی جنسی بسر می برند.

تعدادی از شرکت های  خصوصی نظامی بریتانیا  برای کار در پایگاه های آمریکایی در عراق  بچه سربازها را برای شرکت در عملیات  نظامی در آفریقا  استخدام کردند.  فیلم مستند  دانمارکی  به این موضوع اختصاص دارد.  قهرمانان این فیلم  تعریف کردند  که کار آنها از  دوران کودکی  با سلاح در ارتباط بوده  و قتل ها  و  تیراندازی هایی را به یاد آوردند که  مجبور شده بودند انجام بدهند.

 به گفته کارگردان فیلم، هیچ یک از شرکت های نامبرده در این فیلم  واکنشی نسبت به این گفته ها و اعلامیه ها نشان  نداده اند.  اما رسانه های بریتانیا  سخنان  رئیس یکی از آن شرکت ها را نقل کرده است.  وی اعلام نمود که ریاست شرکت از کارمندان  جزئیات امر را  نپرسیده بود.  از اینرو احتمال استخدام  نوجوانان   برای  جنگ در « سیرالئون وجود دارد.

شبکه تلویزیونی « ار.ت»  با  مادِس اِلِسو کارگردان این فیلم مستند  به گفتگو نشست.

«تعدادی از شرکت های  خصوصی نظامی  غرب  افرادی از  فقیرترین کشورها را  استخدام و برای خدمت به  پایگاه های  نظامی غرب اعزام کردند.  آنها از  پرسونل ارزان برای  انجام مأموریت های  معینی، استفاده کردند.  منظور زنان و مردان بالای 18 سال است  که دوران کودکی  فوق العاده دشواری داشتند».

 در جهان  حدود 250 هزار بچه سرباز وجود دارد.  گزارش می شود  که 40 درصد آنها  دخترانی هستند  که در بردگی جنسی بسر می برند.  این  بچه ها را مجبور  به قتل و کشتن  افراد  و  حتی اعضای خانواده خود می کنند.

 به عقیده  کارشناسان، اشخاصی که در دوران کودکی برای کشتن آموزش دیده اند وقتی پس از طی دوره درمان دوباره سر از  مناطق جنگی در آوردند  نمی توانند  محترمانه نسبت به جان انسان برخورد کنند.

« من با چند نفر  صحبت کردم، یکی از آنها مایک وِسِلس آمریکایی است که  به درمان روحی — روانی بچه سربازها در  15 کشور اشتغال دارد.  وی گفت وقتی بچه ها،  سرباز می شوند، با چیزهایی روبرو می شوند که در  این سن  باید از آنها دور باشند.  اینگونه بچه ها خیلی زود احترام به انسان را از دست می دهند.   کشتن، صدمه زدن و تجاوز را می آموزند.  در قالب برنامه  توانبخشی و درمان ، سعی می شود  به بچه سربازها  کمک کنند تا اینگونه  کارها را فراموش کنند.  اما وقتی این بچه ها  در  سن بالاتر  سر از مناطق عملیات جنگی  در می آورند احتمال زیادی دارد  که  افکار آنها دوباره  به همان سرچشمه اول بازگردد».

 شِللی  ویتمان  مدیر اجرایی  سازمان Romeo Dallaire Child Soldiers Initiative   یادآور شد  که بسیاری از بچه سربازها به  اختلالات  مابعد  استرس  مبتلا می شوند  و تمام عمر از  آسیب های  جدی روانی در عذاب خواهند بود.

بعضی از  کارهایی  که آنها هم اکنون انجام می دهند — کار برای  شرکت های  خصوصی  امنیتی،  می تواند  مواردی از  زمانی را به یاد آورد که آنها به عنوان  سرباز در عملیات نظامی شرکت داشتند.  از جمله یادآوری اعمالی  که آنها را مجبور به انجامشان کرده بودند.

—   وقتی  آنها بزرگ می شوند و  موضوع آینده آنها مطرح می گردد،  باید  امکان تحصیل  و کمک روانی برایشان فراهم شود.  برای آنها  امکان واقعی وفق یابی  با  زندگی صلح آمیز  لازم است.  خدمت در ارتش و یا  شرکت های  خصوصی امنیتی  گزینه مناسبی برای آنها نیست».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала