گزارش و تحلیل

ژاپنی ها در مناقصه ساخت زیردریایی بازنده شدند

© REUTERS / Toru Hanaiزیردریایی سوریو
زیردریایی سوریو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توکیو شانس ورود به بازار جهانی زیردریایی را از دست داد.

شرکت کشتی سازی فرانسوی « DCNS» برنده مناقصه 12 زیردریایی غیراتمی برای ناوگان زیردریایی استرالیا شد. این پروژه به ارزش 36 میلیارد دلار بزرگترین سفارش در تاریخ استرالیا است.

مناقصه توسط وزارت دفاع استرالیا در دسامبر 2011 اعلام شد و یکی از شرکت کنندگان آن ژاپن بود. در ماه اوریل 2014 دیوید جونستون وزیر دفاع استرالیا اعلام کرد که زیردریایی های «سوریو» پاسخگوی نیاز ناوگان دریایی استرالیا است. در ماه جولای همان سال استرالیا و ژاپن موافقتنامه برای توسعه همکاری های نظامی — فنی و از جمله تبادل فناوری نظامی امضا کردند. اما تمام این توافقات به طور ناگهانی متوقف شد.

برای ژاپن از دست دادن این قرارداد ضربه سنگینی بود. توکیو شانس ورود به بازار جهانی زیردریایی را از دست داد. این بزرگترین معامله شکست خورده در حوزه دفاعی بود که بلافاصله بعد از لغو منع صادرات تسلیحات در کشور صورت می گرفت. واشنگتن به اندازه کافی در این معامله لابی کرده بود. امریکا سود خود را در این معامله فراموش نکرده بود و قصد داشت ژاپن و استرالیا را وزنه مقابل چین قرار دهد.

وزیر ژاپن ضمن ابراز تاسف از برهم خوردن توافقات با استرالیا، از این کشور توضیح خواست. کانبرا دلیل قطع این همکاری را در کافی نبودن تجربه ژاپن برای تولید تجهیزات نظامی — دریایی برای سایر کشورها عنوان کرد. شرایط پیشنهادی فرانسوی ها به بهترین نحو پاسخگوی منافع ملی کشور است. مالکولم ترنبول نخست وزیر استرالیا در رابطه با نارضایتی امریکا از اتفاق رخ داده می گوید که انتخاب شریک برای انجام سفارش مساله مهم حکومتی است.

کارشناسان استرالیایی می گویند که زیردریایی های ژاپنی با استانداردهای مورد نظر استرالیا از نظر مقاومت و برد حرکت هماهنگی ندارند. با این حال برخی از تحلیلگران دلیل امتناع استرالیا را فراتر از این مساله می دانند. استرالیا تمایلی به پیچیده کردن ارتباطات با چین ندارد. در ماه فوریه سال جاری جولی بیشوپ وزیر خارجه استرالیا به پکن رفت. همتای چینی وی مستقیما راجع به نزدیک شدن با ژاپن در حوزه نظامی هشدار داد.

بیشتر کشورهای منطقه آسیا اقیانوسیه نیروهای نظامی — دریایی خود را افزایش می دهند، به ویژه نیروهای زیردریایی با آهنگ سریعتری قوی می شود. به همین خاطر تعداد زیردریایی ها در اقیانوس آرام ممکن است از تعداد نهنگ ها بیشتر شود.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала