گزارش و تحلیل

حامد کرزی: آمریکا و متحدینش نتوانستند به امنیت استوار در افغانستان دست یابند

© Sputnik / Grigoriy Sisoyev /  مراجعه به بانک تصاویر V Московская конференция по международной безопасности
V Московская конференция по международной безопасности - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حامد کرزی رهبر افغانستان شاید در مشکلترین سالهای 2001 تا 2004 بعنوان رئیس هیات اداری موقت و تا 2014 رئیس جمهور آن کشور بود. کرزی در در مصاحبه با کانال تلویزیونی آر تی به یاد می‌آورد که هدف اول رهایی کشور از لوث تروریست ها بود که «تقریبا به سرعت» بر آورده شد

کرزی تعریف می‌کند:

«ما تروریست ها را بیرون راندیم و زندگی رو به راه شد. زندگی ما 3 — 4 سال امن و صلح آمیز بود. ما پیشرفت کردیم، دبیرستان ها افتتاح شدند و اقتصاد رو به احیا نهاد».

کرزی گفت:

افغان ها امید های زیادی داشتند و به چیزهای زیادی نائل آمدند ولی نتوانستند موفقیت حاصله از امنیت و مبارزه با تروریسم را محکم کنند. امروز کابل پی برده که در خطر فزاینده تروریستی گزندپذیر است و امروز سطح خطر افراطگرایی و تروریسم در افغانستان بیشتر از سابق است.برای رفع آن باید در مورد منابع پولی این خطر ها دست به اقدام زد.

کرزی گفت:

اگر ما به مبارزه در پناهگاه ها و پایگاه های تمرین تروریست ها نپردازیم این مبارزه موفق نخواهد بود. ما باید با این شر در سطح انگیزه‌ها مبارزه کرده و منابع مالی آن‌ها را بر طرف کنیم. آمریکا و متحدینش نتوانستند به امنیت استوار در افغانستان دست یابند و قادر نبودند افراطگرایی را بطور نهایی ریشه‌کن کرده و از عناصر رادیکال رهایی یابند چون آن‌ها با این شر در روستاهایی مبارزه کردند که در آنجا تروریسم وجود نداشت. آن‌ها به پناهگاه ها و پایگاه های تمرین تروریست ها در پاکستان حمله نبرده و با انگیزه‌هایشان مبارزه نکرده و کانال‌های مالی شان نبستند هر چند که می‌دانستند پول از کدام جاها حواله می شد. از این رو اگر این اقدام ها اجرایی نشوند کشور ما باز هم زجر خواهد کشید».

به عقیده رئیس جمهور پیشین افغانستان برای اینکه مبارزه با تروریسم موفقیت آمیز باشد کشورهای عمده روسیه، آمریکا، هند و چین باید مساعی خود را متحد کنند. کرزی با ابراز امیدواری گفت:

ما می‌دانیم که اگر پناه گاه ها و منابع پولی دست نخورده باقی بمانند مبارزه به فرجام خود نخواهد رسید و اگر ما مستقلانه از عهده این کار بر نیایم باید از روسیه، چین و هند، و در مورد ما مخصوصاً از روسیه کمک خواست زیرا به ما نزدیک است و تاریخ طولانی، ما را بهم پیوند داده و روسیه قادر است این کار را در ارتباط با بقیه جهان انجام دهد. من پیشنهاد می‌کنم که آمریکا همینطور رفتار کند و امیدوارم که اینطور باشد».

کرزی به علت اولیه پیدایش گروه‌های افراطی در خاک کشور خود اشاره کرده گفت که آن‌ها در زمان خود تلاش کردند با حضور شوروی در افغانستان مبارزه کنند و متحدینشان به رادیکالیسم اسلامی تکیه کرده بودند. او گفت:

«ایده رادیکالیسم ناکام بود و لیکن لازم بود که جنبش مقاومت و مبارزه بخاطر آزادی وجود داشته باشند. ولی این امر درست نیست که از مقاومت ما برای فروپاشی شوروی و نشاندن تندروی مذهبی سوء‌استفاده شد. الان افغانستان و سراسر منطقه توان این کار را پرداخت می کند و حتی آمریکا آسیب دیده است، منطورم اعمال تروریستی 11 سپتامبر 2001 است».

کرزی بر آن است که در همان سال ها این پراتیک تدارک دیده شد که شبه نظامیان در یک کشور آموزش می‌دیدند و سپس روانه جنگ به کشور دیگری می‌شدند. جهان در طول دهه های اخیر شاهد این حوادث بود. او در این رابطه تأکید کرد:

«تخم این سیاست در زمانی پاشیده شد که این نظریه آمریکا و غرب رایج بود که باید به دور شوروی «قوس تنش» ایجاد شود. برخی ها در باره «قوس سبز تنش» می گفتند. این درست است و ما در آن زمان شاهد جنگ سرد میان شوروی و متحدین و آمریکا و متحدینش بودیم. ما در بحبوحه این رویارویی قرار گرفته و قربانی آن شدیم. ما تا امروز هم پیامد های این حوادث را احساس می کنیم».

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان برای شرکت در کنفرانس امنیت بین‌المللی وارد مسکو شد. وزارت دفاع 27 — 28 آوریل این کنفرانس را بر گزار می‌کند، موضوع آن امنیت آسیا و اقیانوسیه است، همچنین قرار است که مسایل جنگ و صلح در اروپا و امنیت جهانی و همکاری‌های نظامی بررسی شوند. قرار است که به مسایل موقعیت در خاور نزدیک و نقش نیرو های مسلح در مقابله با «انقلاب های رنگی» و تأمین امنیت در آسیای مرکزی توجه خاصی مبذول شود.


 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала