گزارش و تحلیل

آزادی یک حوزه نفتی در سوریه

© REUTERS / Dado Ruvicطرح تروریست های هند برای ساخت نرم افزار پیام رسان ویژه بر اساس سیگنال
طرح تروریست های هند برای ساخت نرم افزار پیام رسان ویژه بر اساس سیگنال - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیروهای دمکراتیک سوریه که در ترکیب آن شبه نظامیان خود دفاع مردمی کرد هم شامل ند، موفق به آزادی حوزه نفتی "جوبیسه" که دو سال زیر کنترل داعش بود، شدند. گزارش می شود که داعشیان نفت را به راقه انتقال داده، سپس در بدل دلار یا اسلحه در بازار ترکیه معامله می کردند. تیم فیلم برداری "راشا تودِی" توانست از حوزه نفتی آزاد شده بازدید کند.

حوزه نفتی "جوبیسه" دو سال در دست داعشیان بود. تجهیزات استخراج کاملاً از کار افتاده و حیف و میل شده است. نیروهای دمکراتیک سوریه این اراضی را از چنگ داعش آزاد کرده و امروز در تلاش تجدید کردن فعالیت چاه های نفتی هستند. هنگامیکه افراطگرایان مناطق "الشدادی" و "جوبیسه" تسخیر کرده بودند، چاه های نفتی را به دست اجیران خارجی افتاده بود. 
قاضی حسین، یک ساکن بومی به تیم فیلم برداری "راشا تودی" اظهار کرد: "وقتیکه داعشیان این منطقه را زیر کنترل خود گرفتند، مزدوران خارجی داعش، نقت را به شهر راقه و سپس به پست مرزی "تِل — عبیاد" منتقل می کردند. در این پست نفت را به ترکیه می فروختند یا در بدل اسلحه معامله می کردند. در این بازار اشیای عتیقه هم خرید و فروش می شد".

داعشیان در شهر موصِ صد ها تانکر به غنیمت گرقته در حمل و نقل نفت از طریق شهر راقه به سوی مرز ترکیه از این خودروها استفاده می کردند. 
امیر الحج، شاهد دیگر حوادث گذشته می گوید:

Освобожденное от ИГ нефтегазовое месторождение Джубейса - اسپوتنیک ایران
آزادسازی معدن نفت جبسه از داعشی ها
همه تانکر ها را از عراق می آوردند وبا نفت از چاه های سوریه پر کرده به شهر راقه می بردند و سپس به مرز ترکیه انتقال می دادند. روزانه از چاه های حوزه نفتی "جوبیسه" دو میلیون و دویست هزار مکعب گاز و هشتاد هزار بشکه نفت خام استخراج می شد." 


متین کارزیرو، سرباز نیروهای دمکراتیک سوریه می گوید:

ما داعشیان را از اینجا بیرون راندیم. می بینیم که آنها همه چیز را از بین بردند، نفت و بنزین را می دزدیدند. امروز ما به حیث نیروهای دمکراتیک سوریه آمدیم این جا برای حفاظت از معادن. بعد از بازسازی کشور از نفت در راه رفاع خلق سوریه بهره برداری خواهد شد."


امتداد لوله نفت بین "الشدادی" و پالایشگاه شهر حُمس برابر پنجصد کیلومتر است. نیروهای دمکراتیک سوریه در ماه فوریه موفق شدند لوله نفت را زیر کنترل خود بیاورند و حالا در فکر تجدید کار کردن چاه های نفت هستند.
منطقه نفت خیز "جوبیسه" یکی از خوزه های کلیدی نفتی داعش بوده و بهره کلان به جیب رهبرانشان سرازیر می شد. به احتمال قوی داعشیان نفت را از طریق راقه، مرکز خود برای فروش به ترکیه انتقال می دادند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала