گزارش و تحلیل

بی توجهی ناتو به سخنان روسیه برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر در افغانستان

© AFP 2023 / John Thysالکساندر گروشکو
الکساندر گروشکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ناتو به سخنان روسیه برای تقویت مبارزه با قاچاق مواد مخدر افغانستان و تولید این مواد که منبع اصلی درآمد شبه نظامیان است همچنان بی توجهی می کند.

الکساندر گروشکو در پایان نشست شورای روسیه — ناتو به خبرنگار ریانوستی گفت: «ناتو به سخنان روسیه برای تقویت مبارزه با قاچاق مواد مخدر افغانستان و تولید این مواد که منبع اصلی درآمد شبه نظامیان است همچنان بی توجهی می کند.

وی در ادامه می گوید: «ما به آنها گفتیم که تصمیمات ناتو به بهانه بحران اوکراین به شدت اوضاع اروپا را با مشکل روبرو کرده. در برنامه های سیاسی و نظامی خویشتن داری ما تحولی رخ داد و اعضای ناتو فعالیت های نظامی خود را در نزدیکی مرزهای روسیه بویژه در منطقه اروپای مرکزی و شرق و بالتیک که از نظر تهدیدات نظامی از گذشته همیشه آرام بوده است، بیشتر کرده».

به گفته وی، به جای اینکه تنش ها را کمتر کرده و گفتگوهای حرفه ای را در بخش نظامی بیشتر کنیم، کشورهای ناتو برعکس عمل می کنند. کمپین بی اعتبار کردن فعالیت های نظامی روسیه را به راه انداخته اند. ما به اعضای ناتو گفتیم که این رفتارها باعث برهم خوردن امنیت در اروپا شده زیرا اقداماتی در راستای ایجاد اعتماد و برقراری امنیت انجام نمی گیرد و ناتو سیاست مقابله را در پیش گرفته است.

واضح است که شرایط در افغانستان بدتر می شود. ما شاهد دو جریان در افغانستان هستیم: فعال شدن طالبان از یک طرف و ورود شبه نظامیان تحت عنوان داعش از طرف دیگر. متاسفانه ناتو همچنان دعوت ما را برای تقویت مبارزه با قاچاق مواد مخدر در افغانستان نشنیده می گیرد، اگرچه برای همه روشن است که تولید مواد مخدر همچون سابق منبع درآمد اصلی شبه نظامیان است».

گروشکو همچنین گفت که مهندسین بی مسئولیت ژئوپولتیک در این منطقه که ناتو در آن حضور دارد به تخریب سازوکارهای سنتی اداره دولتی و تامین امنیت، قاچاق غیرقابل کنترل اسلحه و مهمات نظامی و فعال شدن رادیکال ها منجر شده و در نتیجه فعالیت های نظامی سازمان های تروریستی و افراطی را راحت تر کرده است.

یاد آور می شویم که روز 20 اوریل اولین نشست شورای روسیه — ناتو در دو سال گذشته در سطح سفرا برگزار شد. سفیر روسیه و کشورهای عضو ائتلاف آتلانتیک شمالی به پیشنهاد ناتو برای اولین بار از سال 2014 با یکدیگر به گفتگو نشستند.

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала