جزئیات تفاهم ایران و ترکیه در علم و فناوری

© Fotolia / Tanor27Турецкий флаг на одной из городских улиц
Турецкий флаг на одной из городских улиц - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قائم مقام وزیر ارتباطات از گسترش همکاریهای فناورانه ایران و ترکیه خبر داد و گفت: براساس تفاهم انجام شده، زمینه همکاری موسسات تحقیقاتی، پژوهشی دو کشور آماده، تقویت و تسهیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی محتشمی گفت: در سفر اخیر رئیس جمهوری و هیات همراه به ترکیه تفاهم نامه ها و توافقات مختلفی در زمینه های انرژی، گردشگری، صنایع و معادن، علوم و فناوری، بیمه تامین اجتماعی، امور گمرکی و همکاری های مرزی، حمل و نقل، افزایش همکاری های بانکی و سرمایه گذاری و افزایش حجم صادرات ایران به ترکیه صورت گرفت.

قائم مقام وزیر ارتباطات در امور بین‌الملل، مذاکره و انجام تفاهمات مهم در حوزه علوم و فناوری را یکی از محورهای اصلی در سفر رئیس جمهوری به ترکیه برشمرد و افزود: توافقاتی میان طرفین مبنی بر گسترش همکاری های علمی، فناوری و تحقیقاتی به عمل آمد.

وی گفت: در بخش های مختلف از جمله انتقال فناوری های روز دنیا و گسترش همکاری ها میان موسسات تحقیقاتی ایران و ترکیه نیز توافقاتی صورت گرفت. براساس این توافقات مقرر شد زمینه همکاری موسسات تحقیقاتی، پژوهشی مشابه با یکدیگر در دو کشور، آماده، تقویت و تسهیل شود.

به گفته وی، تشکیل کمیسیون مشترک علمی، فناوری و تحقیقاتی میان ایران و ترکیه و پیگیری و راه اندازی آن در کوتاه ترین زمان از دیگر مواردی بود که دو طرف در این دیدار بر سر آن به توافق رسیدند. همچنین مقرر شد دو مرکز مترولوژی و استاندارد ایران و ترکیه در زمینه های مختلف از جمله بسترسازی برای توسعه صنعت مواد غذایی حلال در سطح منطقه و جهان و در حوزه بیوتکنولوژی با یکدیگر همکاری کنند.

محتشمی در خصوص تفاهم نامه همکاری در حوزه برق هم گفت: تشویق شرکتها، سازمانها وموسسات خصوصی و دولتی،موسسات پژوهشی و مالی هر دو کشور به منظور مشارکت در بخش های برق (احداث نیروگاههای حرارتی،برق آبی،پروژه های انتقال برق و) انرژیهای تجدیدپذیر (با تخصیص اولویت به انرژیهای بادی وخورشیدی) در ایران و ترکیه مورد تاکید قرار گرفت.

وی از انجام فعالیتهای مشترک با هدف افزایش سهم انرژیهای تجدیدپذیر در سبد انرژی دو کشور، تسهیل انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک، برگزاری کارگاههای آموزشی، همکاری در ارایه خدمات مهندسی برای احداث پروژه های نیروگاههای تجدیدپذیر در دو کشور از دیگر بندهای مورد توافق دو کشور در حوزه برق، نام برد.

قائم مقام وزیر ارتباطات گفت: در حوزه آموزش نیز بر تسهیل پذیرش اساتید زبان های فارسی و ترکی در دانشگاههای دو کشور و تسهیل فرایندهای صدور ویزا و اعطای بورسیه متقابل و سالیانه در رشته های زبان در سطوح تحصیلات تکمیلی و پژوهشی تاکید شده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала