گزارش و تحلیل

ولادیمیر پوتین: روسیه دست یاری به کسانی می دهد که بخواهند

© Sputnik / Michael Klimentyevولادیمیر پوتین: روسیه دست یاری به کسانی می دهد که بخواهند
ولادیمیر پوتین: روسیه دست یاری به کسانی می دهد که بخواهند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز پنج شنبه 14 آوریل رییس جمهور ولادیمیر پوتین در برنامه زنده تلویزیونی و رادیویی به سوالات مردم پاسخ داد.

این برنامه تحت عنوان «ارتباط مستقیم با ولادیمیر پوتین» برای 14 مین بار از سال 2001 برگزار می شود. امسال این برنامه 3 ساعت و 40 دقیقه به طول انجامید و رییس جمهور به 80 سوال پاسخ داد. در طول برنامه و پیش از آن 3 میلیون تماس تلفنی، پیامک، تماس تصویری و طرح سوال از طریق شبکه های اجتماعی از سوی مردم روسیه صورت گرفت.
بیشتر سوالات از رییس جمهور به مسایل داخلی کشور مربوط می شدند. سوالاتی از قبیل وضعیت آب و برق و گاز، جاده ها، حقوق و دستمزد مردم، پرداخت مالیات، تورم، پایین آمدن دستمزدها و بالارفتن قیمت موادغذایی و دارو، مشکل امنیت زیست محیطی و بسیاری مسایل دیگر از رییس جمهور پرسیده شد. ولادیمیر پوتین ضمن تشریح وضعیت داخلی کشور اظهار کرد که روسیه امروز در شرایط نه چندان ساده ای به سر می برد. وی در ادامه توضیح داد:
«اوضاع هنوز روبراه نشده اما روند مثبتی را طی می کنیم. تولید ناخالص داخلی ما 3،7% افت داشته، اما امسال دولت توانسته وضعیت را مهار کرده و تنها 0،3 درصد افت خواهیم داشت. انتظار می رود که سال آینده رشد 1،4% داشته باشیم. متاسفانه هنوز موارد منفی در اقتصاد وجود دارند که بر زندگی مردم تاثیر می گذارند. درآمد واقعی تا 4% پایین آمده است. اما موارد مثبتی هم وجود دارند: در بخش کشاورزی 3% رشد داشته ایم و در بخش مسکن طی سال 2015 موفق شدیم بیش از 85 میلیون متر مربع به مرحله بهره برداری برسیم. سطح بیکاری از 5،6% بالاتر نرفته است. با وجود افت دوبرابری قیمت نفت بالانس تجاری کشور 146 میلیارد روبل است. ذخایر بین المللی روسیه به وضعیت سال 2014 برگشته و در حدود 387 میلیارد دلار ذخیره ارزی داریم. صندوق ذخیره دولت و صندوق رفاه اجتماعی در حدود 50 میلیارد دلار و 71 میلیارد دلار هستند که این در حدود 10،5 % از تولید ناخالص داخلی است.»
به گفته ولادیمیر پوتین، برای بهتر شدن اوضاع در داخل کشور هنوز کارهای انجام نشده زیادی وجود دارد. اما مهم این است که تغییرات ساختاری در اقتصاد بدهیم. در آن صورت روسیه می تواند به رشد باثبات برسد.
علاوه بر این، سوالات زیادی راجع به سیاست خارجی کشور از ولادیمیر پوتین پرسیده شد. مردم روسیه به بحران سوریه، موضوع اوکراین و ترکیه و امریکا و پرونده پاناما و همچنین تحریم های وضع شده علیه روسیه توجه نشان دادند. یکی از مهمانان داخل استودیو سوالی جدی از رییس جمهور پرسید. سوال این بود که آیا روسیه در حلقه دشمنان گرفتار شده و آیا در شرایط کنونی امکان پیشرفت برای روسیه وجود دارد؟ ولادیمیر پوتین در پاسخ به این سوال گفت:
«ما در حلقه دشمنان نیستیم و نخواهیم بود. ما ارتباطات بسیار دوستانه ای با بیشتر کشورهای دنیا داریم. ارتباط ما با سازمان های جهانی همچون سازمان شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بریکس و سایرین نیزکاملا موثر است. ما با همسایگانمان مناسبات دوستانه ای داریم. ما ترکیه را دوست خود می دانیم و مردم ترکیه با مردم ما ارتباطات دوستانه ای دارند و بی شک روابط را بر دوستی استوار می کنیم. ما با برخی از چهره های سیاسی مشکل داریم که رفتارهای غیرمنطقی از خود نشان می دهند و به طبع نسبت به این رفتارها واکنش نشان می دهیم. باید واکنش نشان داد، در غیر اینصورت روی گردن ما می نشینند و اسب خود را می رانند. در تاریخ معاصر شاهد چنین نمونه هایی بوده ایم. با این حال ما ضمن توجه به منافع خودمان، مناسبات را با شرکا و از جمله همسایگانمان توسعه خواهیم داد».
برخی از شهروندان بسیار جوان نیز سوالاتی از رییس جمهور پرسیدند. پسربچه 12 ساله ای به نام واریا کوزنتسوف در دنیای کودکانه خود از رییس جمهور پرسید که اگر بخواهد یک دوست در حال غرق شدن را نجات دهد، اول رییس جمهور پترو پوروشنکو را نجات خواهد داد یا رجب طیب اردوغان؟ ولادیمیر پوتین بلافاصله در پاسخ گفت بر سیاست خارجی کشور تکیه کرده و گفت:
«نمی دانم چه بگویم. اما اگر کسی بخواهد غرق بشود، نجات او ممکن نیست. با این حال ما همیشه آماده هستیم تا دست دوستی به طرف شرکایمان دراز کنیم، البته اگر خود آنها بخواهند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала