گزارش و تحلیل

یونسکو پیشنویس روسیه در باره حفظ پالمیرا را به اتفاق آرا پذیرفت

© Sputnik / Mikhail VoskresenskiyИсторическая часть Пальмиры
Историческая часть Пальмиры - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش خبرگزاری ریا نووستی هیات روسیه در 199 دوره اجلاسیه شورای اجرایی یونسکو در پاریس طرحی با عنوان «نقش یونسکو در تأمین حفط و حفاظت پالمیرا و دیگر آثار میراث فرهنگی سوریه» را برای بررسی ارائه کرد. همانطوری که معلوم شد یونسکو این سند را که حدود 40 کشور آنرا تهیه کردند پذیرفت .

خانم «الئونورا میتروفانووا» نماینده دائم روسیه در یونسکو چنین تعریف کرد: «این سند شورای اجرایی که به اتفاق آرا برای بررسی ارائه شد دارای اهمیت نمادی و عملی است. اهمیت نمادی آن این است که ما با دادن اکثر آرا به آن، هماستگی یک دل و جان خود را با مردم جمهوری عربی سوریه نشان دادیم که از جنگ زجر می کشند. از نظر عملی ما ضمن محکوم کردن قطعی نابودسازی عمدی میراث فرهنگی اعلام می‌کنیم که آماده ایم برای احیا و حفظ پالمیرا و دیگر آثار سوریه از میان میراث فرهنگی جهانی تمام نیرو و وسایل خود را متحد کنیم

به عقیده خانم «الئونورا میتروفانووا» تأیید یک صدای قطعنامه پیشنهادی روسیه یک پیروزی بزرگ است. وی اشاره کرد: «اول بودن ما در این مساله با بازسازی پالمیرا مربوط است. این قطعنامه با تعبیر وسیعی پذیرفته شد و متن آن به مزاق اکثریت رسید و منافع کل آثار تاریخی سوری جزو میراث فرهنگی جهانی را در نظر گرفت.

خانم میتروفانووا تأکید کرد که به این طرح حتی کشور هایی پیوستند که که دیدگاه شان در مورد اختلاف در سوریه با نظر ما کاملاً فرق دارد.

لازم به یادآوری است که این دوره اجلاسیه شورای اجرایی یونسکو 4 آوریل در پاریس افتتاح شد و تا 15 آوریل ادامه خواهد یافت. 8 آوریل معلوم شد که هیات روسیه پیشنویس سندی در مورد پالمیرا را برای بررسی در 199 مین دوره اجلاسیه پیشنهاد کرد. پالمیرا یکی از 6 واحد تاریخی تحت حفاظت یونسکو در سوریه است و از اواسط ماه مه 2015 زیر کنترل گروه تروریستی داعش بود و در نتیجه آثار معماری بی همتای آن به شدت آسیب دیدند.

27 مارس ارتش و نیروی بسیج سوریه با حمایت نیروی هوافضای روسیه آن شهر را از لوث شبه نظامیان آزاد کرد. به گفته آناتولی آنتونوف معاون وزارت دفاع روسیه آزادسازی پالمیرا موقع تحول سازی در مبارزه با تروریسم در سوریه است.

در حال حاضر کار مین روبان روسیه و سوریه برای پاکسازی پالمیرا از مین ادامه دارد. اهالی پالمیرا به شهر باستان خود باز می گردند. مقام های حمص برای آن‌ها 48 اتوبوس آماده کردند. بیش از 2 هزار فرد سوری می‌خواهند به پالمیرا آزاد شده و شهر مسیحی نشین القریتین واقع در نزدیکی آن باز گردند. ولی در بسیاری خانه‌ها آب و برق نیست و اکثر آن‌ها مینگذاری شدند که کار دست شبه نظامیان داعش است. به این خاطر همه نمی‌توانند به خانه و کاشانه خود باز گردند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала